Så implementerar du ett platsvarumärke – inspireras av Nässjö
Det är en sak att arbeta fram ett platsvarumärke och en strategi. En helt annan sak att lyckas implementera det. En plats som på kort tid har lyckats med implementeringen på ett imponerande vis, är Nässjö. Vad har de gjort och varför har de lyckats?
Vi på Placebrander fick tillsammans med Identx uppdraget att hjälpa Nässjö med sitt platsvarumärke. Under ett års tid jobbade vi med undersökningar, workshops, förankring samt framtagande av strategier. I samarbete med Yellon och fotograf Patrik Svedberg satte vi också färg och form på strategin. Därefter har Nässjö själva drivit arbetet med att implementera platsvarumärket.
Strategin: ett annat Småland med en touch av rock’n roll
Kortfattat går strategin ut på att sluta att avundsjukt jämföra sig med pittoreska och typiskt småländska Eksjö. Att istället stolt sträcka på sig för den rebelliska och levande plats med touch av rock’n roll som Nässjö faktiskt är.
Att gå från omvärldens bild kring Nässjö som livlös och tråkig järnvägsknut. Till att få folk att förstå att Nässjö har saker som spännande streetkultur, spektakulär gatukonst, en levande musikscen, norrlandsliknande natur, fine dining i kyrkosal och en vilja av stål. På sitt rockiga sätt. Helt enkelt ett annat Småland än det du är van att se i de typiska turistbroschyrerna. En grundpelare i strategin är fyra tillgångar: industriella miljöer, höglandsplatån, kulturliv och engagerade eldsjälar. Här kan du få fler glimtar från varumärkesplattformen
Exempel på hur Nässjö implementerat platsvarumärket
Direkt efter lanseringen av platsvarumärket satte Nässjö igång att implementera platsvarumärket. Nässjö kommun har varit drivande, men har engagerat och haft stor hjälp av närings-, föreningsliv och invånare. Här följer ett antal exempel.
Platsvarumärket gör avtryck i centrum
När kommunen ändå hade planerat utsmyckning i den offentliga miljön, passade de på att använda sig av citat kopplade till platsvarumärket. De sprayade citat som: ”Vi bär vårt industri arv in i framtiden”, ”En touch av rock’n roll” och ”Opolerad och genuin personlighet” tillsammans med ”#ettannatsmåland” på åtta olika platser i centrum.
Nässjö Outdoor & Sport Festival
Nässjö har historiskt genomfört ett evenemang på våren och ett på hösten som har kallats Våryran och Höstyran. Båda evenemangen har nu uppdaterats i enlighet med platsvarumärket och fått tydliga teman. Höstens tema är outdoor och sport. Där användes en av platsvarumärkets fyra tillgångar – höglandsplatån. Genom att skapa ett vildmarksevenemang i form av Nässjö Outdoor & Sport Festival i Nässjö city profileras platsen med kopplingen till den unika naturen.
Nässjö Street Festival
Det årliga evenemanget Våryran har med hjälp av platsvarumärket fått en uppdaterad kostym och ett tydligt tema – Nässjö Street Festival. De som jobbat med evenemanget har utgått från en av de fyra tillgångarna i varumärkesplattformen – Nässjös rika kulturliv. Nässjö city fylldes med kulturupplevelser och prova-på-aktiviteter. Spektakulära parkouruppvisningar, dunktävling med Nässjö Basket och prova-på gatukonst. I ena hörnet av torget skapade Nässjökonstnären Rasmus Jonsson, Art by Raz, ett konstverk på en container. Inne i containern deltog besökarna i ett undersökande konstprojekt med Maria Ängquist Klyvare. Självklart kunde besökarna också käka street food.
Nytt turistmagasin
Innehållet i det nya turistmagasinet tar avstamp i platsvarumärkets tillgångar och bildmanér. De fyra tillgångarna (industriella miljöer, höglandsplatån, kulturliv och engagerade eldsjälar) är det som särskiljer Nässjö från andra platser. Därför föll det sig naturligt att utgå från dessa. Magasinet lyfter Outdoor på höglandet, Kulturgatan i Bodafors, engagerade entreprenörer, skatepark, street art och härliga besöksmål.
Ny skatepark
I skapandet av nya Access skatepark har platsvarumärket använts vid utformningen. Skateparken är i sig själv en bärare av platsvarumärket då streetkulturen är en del av varumärkesplattformen. Genom att använda den gula accentfärgen som finns i platsvarumärkets grafiska manér har skateparken fått en starkare koppling till Ett annat Småland.
Fler exempel
Kolla in fler konkreta exempel på Nässjö kommuns hemsida
Framgångsfaktorer
Nässjö har med andra ord lyckats väl med att gå från ord till handling. Än har det gått för kort tid för att följa upp konkreta effekter i form av ökad attraktion och ekonomiska avtryck. Möjligen skulle man ganska snart kunna mäta förändringar i invånarnas attityder. Ett arbete med platsvarumärket är som bekant ett långsiktigt arbete som börjar inifrån.
Här är några av de framgångsfaktorer vi på Placebrander ser i Nässjös arbete.
– Kommunpolitikerna på högsta nivå har förstått att det här är viktigt. De har engagerat sig och prioriterat frågan.
– Högsta tjänstepersonerna i kommunen har varit drivande och sett till att platsvarumärkesstrategin får genomsyra kommunens arbete.
– Det har funnits en utpekad person på kommunen med ansvar för platsvarumärket. En person med mandat, rätt kompetens samt en förmåga att leda ut strategier i aktivitet.
– Graden av förankring i näringsliv, föreningsliv och invånare har under hela processen varit väldigt hög. Många workshops och förankringsmöten.
– Strategin bygger på en äkta bild som verkligen finns där. Men också ett stort mått av en vision och önskan om att utveckla platsen i en viss riktning.
– De har vågat testa sig fram och experimentera.
Ja, ”kalla det en vilja av stål, kalla det Nässjöanda, men det gör dem framgångsrika” som det står i varumärkesplattformen. Det har varit riktigt roligt att få jobba med Nässjö och att nu följa arbetet. Vi hoppas att Nässjö kan inspirera även dig.
Vill du lära dig mer?
Vi har spelat in ett helt poddavsnitt om platsvarumärken. Gäster i studion är Sofia Ek på Nässjö kommun och Maarja Edman på Höga Kusten Destinationsutveckling. Här djupdyker vi i konsten att arbeta fram och implementera ett platsvarumärke. Lyssna på Placebranderpodden: Så tar du fram ett platsvarumärke