Svenska arbetsgivare konkurrerar på en global arbetsmarknad, och många bolag har redan internationella talanger i sina team. Ändå upplever många osäkerhet kring regelverk, processer och hur man skapar en inkluderande arbetsmiljö. Det saknas samlat, praktiskt stöd och inspiration om hur man rekryterar och behåller internationell kompetens. För att Sverige ska kunna växa och utvecklas behövs ökad tydlighet och inspiration för att tänka internationellt vid kompetensförsörjning.
Mot den bakgrunden fick Placebrander, av Linköping Science Park, uppdraget att ta fram en guide – The Insider’s Guide to Recruiting International Talent. Guiden skulle väcka intresse och nyfikenhet för internationell rekrytering, ge praktiska råd för en smidig rekryterings- och onboardingprocess, samla relevanta stödfunktioner och resurser – och inspirera till ett inkluderande klimat där internationella medarbetare både trivs och stannar.
Arbetet är en del av Tillväxtverkets nationella satsning Work in Sweden, särskilt område 4, som handlar om att förbättra arbetsgivares förutsättningar att rekrytera internationell kompetens. Genom denna satsning vill myndigheter som Tillväxtverket, Arbetsförmedlingen, Migrationsverket, Skatteverket med flera samordna sina insatser för att göra det enklare, mer förutsägbart och attraktivt för internationella talanger att komma till Sverige.

Processen
För att få ett innehåll förankrat i verkligheten har vi genomfört intervjuer och dialogmöten med arbetsgivare i Sverige som redan har internationella talanger i sina bolag. Deras erfarenheter om utmaningar och framgångar är centrala i guiden. Projektet leddes av Anna Österlund, texten är producerad av Elna Dahlstrand och Rickard Heldemyr står för designen (som följer Sveriges manér).
Vi har även involverat:
- Statliga myndigheter, som delat regelverk, tillståndsprocedurer och nationella perspektiv.
- Relocationföretag, som bidragit med kunskap om praktiska frågor – t.ex. inflyttning, boende och familjeetablering.
- Internationella talanger/studenter, som gett personliga berättelser om sina upplevelser av att etablera sig i Sverige.
En student vi intervjuade uttryckte sig så här:
“Att få en arbetsgivare som verkligen ville förstå hur det var för mig att komma till Sverige gjorde stor skillnad. De små sakerna – som att förklara fika-kulturen eller hjälpa till med första bostaden – gjorde att jag snabbt kände mig välkommen.”

Resultatet
Resultatet blir The Insider’s Guide to Recruiting International Talent – ett nytt, aktivt verktyg avsett att stötta arbetsgivare att våga tänka internationellt i sin kompetensförsörjning. Guiden erbjuder konkreta checklistor, råd och berättelser från både arbetsgivare och internationella medarbetare.
Therese Hansson Rosenqvist från Sylog Väst, en av arbetsgivarna som deltagit i processen, speglar guidens ambition väl:
“Vi ser att internationella talanger inte bara fyller ett kompetensbehov, de bidrar också till en mer dynamisk och inkluderande arbetsmiljö. För oss har det blivit en självklar del av hur vi bygger framtidens team.”
Med förhoppning om att den ska lanseras väl, är målet att guiden väcker nyfikenhet och inspirerar fler företag att arbeta strategiskt med internationell rekrytering inom ramen för den nationella satsningen Work in Sweden.
Om Work in Sweden och Placebranders tidigare arbete
Detta case är en del av Work in Sweden, en nationell satsning där elva myndigheter samverkar för att stärka Sveriges attraktionskraft för internationella talanger och underlätta för arbetsgivare att rekrytera global kompetens. Läs mer på tillvaxtverket.se.
Guiden är också ett naturligt komplement till den tidigare boken The Insider’s Guide to Moving and Living in Sweden – som vi projektledde framtagandet av inom Switch to Sweden och som riktade sig till internationella talanger som flyttar till Sverige. Tillsammans skapar de två guiderna ett helhetsperspektiv: från att vilja flytta hit, till att bli rekryterad och stanna kvar.
Alla referensbilder är fotograferade av Studio Dittmer.