Surfbukten i Östersund är Sveriges främsta platsmarknadsförare 2016

surfbukten_placebrander_of_the_year_02

Pressbild, fri för användning

Surfbukten i Östersund vann Placebrander of the Year 2016 – det stod klart under kvällen när platsmarknadsförare från hela landet samlats på prisbelönta PM & Vänner i Växjö. Det är första året en privat eldsjäl som inte representerar en kommun, kammade hem vinsten. Simon Jaktlund har med sitt Surfbukten tagit surf till Norrland, minskat klyftor i ungdomsgrupper och skapat en ny spännande profil kring Östersund som plats.

Fem finalister gallrades under hösten ut av en jury bestående av Charlotte Sundåker som är tf VD på Hyper Island, instagramproffset Christoffer @wisslaren Collin, Hej Främlings grundare Emma Arnesson och spelstudioentreprenören Martin Sahlin.

Finalister

  • Surfbukten Östersund, Kite&Cable
  • Sörmland vs Stockholm, Sörmlands Turismutveckling och You Are Here
  • En Flotte Skellefteå, For Events
  • This is Sweden, Svenska institutet
  • The Luleå Way, Visit Luleå

Läs mer om finalisterna här!

Under oktober har allmänheten sedan fått rösta på sin favorit. Engagemanget har varit stort och tävlingsbidragen har uppmärksammats såväl lokalt som nationellt.

Motiveringen lyder:

”För att på ett nytänkande och inspirerande sätt ha stärkt ett platsvarumärke genom att göra. Den vinnande insatsen har skapat stolthet bland invånarna, minskat klyftorna bland ungdomsgrupper, fyllt en medelstor svensk plats med ett kreativt innehåll och uppvisat en förmåga att nå ut med den bubblande känslan över hela landet. Kärleken till platsen går inte att ta miste på och vinnaren är en förebild för många.”

– Det kokar mellan broarna i Östersund. Vi har påverkat en stadsplanering och en image av en stad. Att vi nu får det här priset betyder jättemycket för alla oss som jobbat hårt med den här satsningen, säger Simon Jaktlund som är grundare av Surfbukten.

Priset Placebrander of the Year instiftades 2013 och premierar imponerande insatser inom platsmarknadsföring. 2013 vann Nyköping med sin mångåriga inflyttarkampanj, 2014 vann Umeå med Kulturåretsatsningen Caught By Umeå och 2015 vann Luleå med sin platsmarknadsföringskampanj Original Luleå Stories.

– Att det i år är en eldsjäl och entreprenör som fått priset säger ganska mycket om utvecklingen inom platsmarknadsföring. Det är många som bidrar till attraktionskraften kring en plats, Simon och Surfbukten är ett inspirerande exempel på det, säger Helena Nordström som är grundare av Placebrander.

Surfbukten Östersund

Tävlande organisation: Kite&Cable
Byrå: Ingen

Surfbukten är ett privat initiativ av eldsjälen Simon Jaktlund som med sina utifrånögon såg Östersund från andra perspektiv. Kan den självklara vinterstaden kompletteras med en annan profil? Själv hade Simon sett att Östersund erbjuder oslagbara förutsättningar för surf och där någonstans startade arbetet med att bygga upp Surfbukten. Surfbukten erbjuder stans bästa häng under devisen från ”adrenlinjunkee till hängmattekung”. Här finns det en wakeboardanläggning som drivs på el – en eldriven kabel möjliggör för alla att lära sig åka vattenskidor eller wakeboard. Ett billigt pris och all utrustning samt en coach ingår. I övrigt erbjuds allt detta gratis: slacklines, stand up paddle boards, longboards, skateramp, beachvolley, hängmattor, surfkojjor, badbrygga, hopptorn, 8 gratis yogapass, konserter och zumba.

Målet med insatsen har bland annat varit att skapa en mötesplats i Östersund sommartid och att öka attraktiviteten för platsen Östersund. Resultaten har inte låtit vänta på sig.Ett gräsrotsinitiativ har påverkat stadsplaneringen och imagebyggande av en hel stad. SVT Sommarlov har haft livesändning från Surfbukten och magasinet Outside har listat Östersund som en lekplats tillsammans med Stockholm, Göteborg och Malmö. Sammantaget stärker Surfbuktens insatser möjligheterna för Östersund som plats att attrahera såväl besökare som invånare.

För ytterligare information, kontakta

Simon Jaktlund, grundare Surfbukten: 0702-99 98 86
Helena Nordström, VD Placebrander: 0702-77 67 00

Bilder

Pressbilder, fria för användning

dsc01798

Samtliga finalister, från vänster: Maria Wahlberg och Jenny Hellman på Visit Luleå, Ninni Luthin-Kärling på Svenska institutet, Simon Jaktlund på Surfbukten Östersund, Sofia Andersson Lundberg på En Flotte Skellefteå, Ola Nilsson på Sörmlands Turismutveckling och Jonas Ingre på You Are Here.

dsc01804

Simon Jaktlund på Surfbukten framför sin egenskrivna vinnarlåt

Leave a Reply