Ansvar, medborgardialog och vikten av att säga hej. 2023 är den meningsfulla och empatiska platsens år.

Ansvar, medborgardialog och vikten av att säga hej. 2023 är den meningsfulla och empatiska platsens år.

Framtiden är för de platser som tar ansvar. Ansvar för klimat, trygghet och människors välmående. I näringslivet ser vi en rörelse från industrialisering, via digitalisering till hållbar omställning. Idag har nästan alla nya bolag som skapas någon form av hållbarhetsaspekt inbyggd i sin affär. Den här logiken slår såklart också igenom på platser och hur vi jobbar med platsutveckling. Vi vill vara en del av empatiska ochmeningsfulla platser.

2023 arrangerar vi inte evenemang bara för att roliga saker ska hända och locka turistkronor till platsen. Vi skapar evenemang som bidrar till att förbättra platsen före, under och efter evenemanget. 2023 bygger vi inte nya stadsdelar bara för att ge rum åt fler människor. Vi tänker till kring hur vi kan öka trygghet, rörelseglädje och integration genom att skapa en fin mix av boendetyper och verksamheter.

 

Det är lätt att tro att vi i ekonomiskt ansträngda tider tappar den hjälpsamma ådran och tänker mer på oss själva, men så tycks inte vara fallet. Före jul 2022 kunde vi läsa i Dagens industri att svenskarna skänker mer pengar än någonsin till välgörenhet. Frankrike förbjuder flygresor om du kan åka tåg. De franska myndigheterna har beslutat att förbjuda inrikesflyg på sträckor där det finns tågalternativ som tar 2,5 timmar eller mindre. Även användandet av privatjets kommer att begränsas kraftigt, vilket påverkar vissa filmstjärnors transport till filmfestivalen i Cannes.

Trygghet är ett ord som likt hållbarhet riskerar att bli alltför fluffigt. Alla säger såklart att de jobbar med både hållbarhet och trygghet, men alltför få har förmågan att bryta ner det till konkreta saker. Vad menar ni med trygghet på er plats? För vem ska platsen vara trygg och hur?

Sanna Detlefsen som är direktor på Linköpings stadsmission menar att en plats blir trygg när människorna som vistas där kan vara sig själva och få acceptans för det. Hon lyfter också det problematiska i att det ofta skapas ett vi-och-dem mellan ”de störande” och ”vi andra vanliga”. En plats måste vara trygg för alla. Hon menar att vi måste lyssna in olika människor, olika behov och olika önskningar. Att trygghet många gånger handlar om att bli sedd och lyssnad på. Sanna Detlefesen upplever vidare att många inom platsutveckling lägger stort engagemang på främst två perspektiv. Dels på handel och upplevelser för levande städer och citykärnor. Dels på polis, väktare och kameror för att skapa trygghet. Sanna efterlyser ökat fokus på ett tredje perspektiv: det mänskliga mötet och att fler blir sedda, lyssnade på och får möjlighet att vara delaktiga.

 

Framtidens attraktiva platser är också välkomnande och inkluderande. Trots lågkonjunktur fortsätter många skrika efter kompetens och framför allt inom teknik och IT räcker inte kompetensen till. Enligt beräkningar saknas 70 000 personer inom techsektorn i Sverige år 2024. Fler måste tänka internationellt när de rekryterar. Men hur attraktiv är din plats för en person som inte pratar svenska och inte känner någon på din plats? Här gäller det att se över allt från vilken kommunikation som finns tillgänglig och vilken hjälp med bostäder som finns till hur kulturen på arbetsplatserna är och hur den internationella personen kan lära känna folk på din plats. Men det kanske allra viktigaste för att personen ens ska lyckas komma på plats är hjälp att navigera rätt i myndighetssverige. Tre av fyra internationella studenter som studerat i Sverige vill stanna och arbeta i Sverige efter examen om möjlighet ges. Endast ett fåtal blir kvar.

Värdskapet är såklart viktigt totalt sett på platsen, men fler pratar i hållbarhetens tidevarv också om vikten av ett gott gästskap. Att tydliggöra för besökaren vilket ansvar som kommer med ett besök på platsen. Vi lever i en tid av mer stillasittande än någonsin. Framtidens attraktiva platser hittar lekfulla sätt att uppmuntra till rörelse.

ABCD står för Asset Based Community Development och är en metod för hållbar samhällsutveckling. ABCD kommer från början från USA men används över hela världen. I Sverige är Hej främling! och Östersunds kommun bland de första att jobba enligt ABCD-metoden genom projektet Hej Torvalla, som syftar till att stärka platsens identitet som ett tryggt och trevligt bostadsområde. Metoden är demokratistärkande då den bygger på ett starkt inkluderande arbetssätt och utgår helt och hållet från de drivkrafter som finns i en viss grupp eller community. Metoden använder platsens egna resurser och. människors förmågor som grund för utveckling. I Torvalla har träffar arrangerats för att lyssna in vad de som bor där tycker om och där de får lära känna varandra. Detta har gett upphov till flera andra aktiviteter som genomförts av de boende själva, som en matfestival och fikaträffar. Det har dessutom ordnats möten med myndigheter för att bygga förtroende och förståelse.Detta har sammantaget ökat den upplevda tryggheten i området och gett flera andra goda ringar på vattnet.

 

Det vassaste verktyget i verktygslådan för att skapa empatiska platser som är inkluderande, välkomnande, trygga, öppna och ansvarstagande är medborgardialog. Olika typer av samtal och samskapande med de som bor och verkar på platsen. Det poppar upp nya typer av metoder och digitala verktyg för att kunna föra en bra medborgardialog.

 

Exempel

Inspireras av hur andra gör på sina platser

 

Gotlands fulaste gräsmatta

Gotlands fulaste gräsmatta är en kampanj som skapade stor uppmärksamhet nationellt och internationellt. Många tycker att det är tråkigt att se gräsmattan bli gul och torr. Region Gotland ville påminna om bevattningsförbudet och göra det roligt att vara en ansvarsfull öbo.

The Etichal Traveler

The Ethical Traveler är en inspirerande bok skriven av Imogen Lepere. På ett tydligt och roligt sätt visar den hur varje enskild person kan ta mer ansvar för planeten och klimatet på sina resor.

Begränsningar på Louvren

Le Louvre i Paris begränsar antalet besökare till ungefär 30% av dagens nivåer. Det innebär ungefär lika många besökare som för 17 år sedan och syftet är att kunna garantera en njutbar upplevelse.

Planet Copenhagen Manifest

Planet Copenhagen Manifest är gemensamma ledstjärnor för huvudstadens besöksnäringsaktörer i arbetet med att utveckla världens mest hållbara destination. Stjärnkrogen Noma i Köpenhamn omvandlas från 2025 till ett laboratorium för framtidens smaker.De kommer att göra pop-ups runt om i världen och när de samlat på sig nya idéer gör de en säsong i Köpenhamn. Målet är bland annat att visa att en restaurang kan vara en hållbar arbetsplats där man kan lära och utvecklas.

Ekoturism i Costa Rica

Costa Rica är enda stället i världen där regnskogarna växer. De har haft incitament för skogsägare och jobbat med ekoturism.

Futuristiska städer

Tio futuristiska städer planeras i världen. Exempelvis staden Telosa i USA för fem miljoner som just nu ritas av danska arkitekten Bjarke Ingels och hans studio BIG på uppdrag av miljardären Marc Lore. Målet är att utveckla den mest hållbara staden i världen.

Byar för digitala nomader

En by för digitala nomader finner vi på den portugisiska ön Madeira. Över 7000 personer från olika länder har under ett år arbetat på distans därifrån.


Vad innebär det här för dig?

  • Gör inte evenemang bara för att göra evenemang. Klargör vilken effekt ni vill att de ska bidra till före, under och efter evenemanget. Har ni en varumärkesplattform för platsen är det ett utmärkt verktyg att hänga upp evenemangen på. Samarbeta med och genomför evenemang som harmonierar med den önskade positionen för er plats.
  • Bryt ner begreppet trygghet och definiera vad det innebär för er plats. Vilka trygghetsutmaningar finns och hur kan ni konkret stärka tryggheten med fokus på de mänskliga mötena?
  • Gör er plats mottaglig för internationell kompetens. Kartlägg utmaningar och möjligheter. Hur jobbar ni med språk i marknadsföring och på arbetsplatser, vilket stöd finns kring bostäder, skolor och medföljande, vilken hjälp finns att navigera i myndighetssverige. Ni behöver inte lösa alla frågor på en gång. Börja smått och förbättra successivt.
  • Se till att ni på platsen är duktiga på värdskap. Kolla själv av hur det är ställt med välkomnandet och hjälpsamheten.
  • Utforska nya sätt att föra dialog med era medborgare. Fysiskt och digitalt.

Illustrationer av Björn Öberg