Att välja kanaler
Leta gärna efter möjlighet att anlita influerare som finns på flera plattformar och fundera på var den målgrupp ni vill nå finns. Det kan vara Youtube, TikTok, Instagram, bloggar, poddar, Facebook och nyhetsbrev.
Om möjligt – prioritera en influerare som har en blogg – då får ni ni bäst sökmotoroptimeringsmöjligheter och valuta för investering under längre period. När människor ska ta beslut om tillexempel resmål googlas det – och då vill du ju att det samarbete du investerat i ska ligga kvar och dyka upp i sökresultaten.
Beställ en kombination av de kanaler influeraren arbetar med. Be om paketpris på tillexempel två blogginlägg, två instagram-poster och tio stories som samlas i en höjdpunkt samt marknadsföring av inlägg i influerarens relevanta kanaler och nätverk.
Vad är det som kostar?
En professionell influencer har lagt mycket tid på att bygga personligt varumärke, relation och förtroende, skaffa sig kunskap om sin målgrupp samt expertis kring ett särskilt ämne eller aktivitet. Du betalar för att nå ut till dem som litar på influeraren såpass mycket att hen får hjälpa till med stora saker som köpbeslut och val av resmål.
Därtill kostar samma saker som kostar när du köper tjänster av ett vanligt företag. Se influeraren som en konsult som ska sätta sig in i ditt varumärke, briefa en idé och en plan för genomförande, resa, betala boende och mat på din plats samt producera det material leveransen kräver.
Contentproduktionen omfattar fotografering och editering, filminspelning och klippning, textproduktion, sökmotoroptimering, publicering, delning och marknadsföring samt interaktion som svar på kommentarer, dm, mail och frågor. Därtill tillkommer kostnader för ägda plattformar som bloggar och poddhotell.
Olika influerare kan ta betalt på olika vis. Stora influerare kan ta betalt för tillexempel klick eller visningar. Mikroinfluerare kan istället välja att ta betalt för den produktionstid som läggs ned samt för att du som beställare ska få rättighet till bildmaterial efteråt.