Att arbeta med influerare i marknadsföringen

Tips och exempel till dig som vill anlita en influerare

Att arbeta med influerare

Att arbeta med en influerare är ett inspirerande, varumärkesbyggande sätt att nå ut till en specifik målgrupp med hjälp av någon annan. När du beställer ett samarbete av en influerare låter du någon annan göra sin grej med ditt platsvarumärke på ett vis ni inte själva kan till en målgrupp ni inte själva kan nå. Lite läskigt men också väldigt spännande.

Tips: vi har även en videokurs om välja influerare och en videokurs om att samarbeta med influerare.

Att välja influerare

Det finns många som är duktiga på content i olika kanaler. Här är några tips på hur du kan tänka för att hittar rätt person.

Hur hittar man rätt influerare?

Det finns många personer som arbetar professionellt med sociala medier och det är smart att lägga ner tid på att göra den research och bakgrundskoll som gör att du får fram releventa, duktiga och trovärdiga personer som kan leverera bra.

Börja med att bestämma vilken målgrupp ni vill nå. När ni vet det kan ni börja leta efter influerare med relevanta följare på relevanta plattformar.

Ert varumärke kommer att förknippas med den influerare ni väljer att arbeta ihop med och för att undvika att hamna i lägen där ni behöver krishantera är det viktigt att de personer ni arbetar med verkar stabila och pålitliga på alla plan. Välj någon som är genuin, har erfarenhet av samarbeten och som delar er värdegrund långsiktigt.

Olika typer av influerare

Mikroinfluerare, nischade influerare, kändisar och stora influerare

Här är några exempel på olika typer av influerare:

Kändisar

Artister, skådespelare, programledare och realitypersonligheter har ofta stora konton men en ganska generell publik. Har många följare men har ofta lite lägre kvalitet på sina flöden eftersom de är bra på något annat än sociala medier. Kändisen kan sjunga, programleda, idrotta eller ställa till med buller och bång i realitysåpor.

Exempel på kändisar: Nassim Al Fakir och Carina Berg

Stora influencers

Till skillnad från kändisarna som är kända för något annat är det här personer som byggt starka personliga varumärken och skapat relationer och förtroende med en digital plattform som bas. Clara Lidström och Therese Lindgren är två bra exempel på stora influencers med högt förtroendekapital.

Exempel på stora influencers som har flera plattformar: Clara Lidström och Therese Lindgren.

Mikroinfluerare

Det här är influerare som har färre följare men i gengäld har de ofta en tydlig röd tråd och ett högt engagemang. Det kan vara ekonomiskt smart att välja mikroinfluerare. Dels för att följarna har högt fortroende och engagerar sig, dels för att du för samma pris som du får ett enskilt nedslag hos en stor influerare kan du få ett längre, varumärkesbyggande samarbete med en mikroinfluerare.

Exempel på mikroinfluerare: Therese Furudahl Hydén, Elin Häggberg (som dock är stor i sin nisch och även passar under nästa rubrik)

Nischade influerare

För att nå en specifik målgrupp kan en nischad influerare vara användbar. Leta efter en influerare som kan ta med sig sitt specialintresse till din plats. Tänk löpare, cyklister och outdoorfamiljer eller personer med fokus på hållbarhet eller annat hjärteämne ni gärna vill att er plats förknippas med.

Tips på nischade influerare: Aktivt familjeliv, Wilda Nilsson och Annika på Resfredag

 

Att välja kanaler och förstå vad det är du betalar för

Bloggar, poddar, Instagram, Youtube eller Tiktok?

Att välja kanaler

Leta gärna efter möjlighet att anlita influerare som finns på flera plattformar och fundera på var den målgrupp ni vill nå finns. Det kan vara Youtube, TikTok, Instagram, bloggar, poddar, Facebook och nyhetsbrev.

Om möjligt – prioritera en influerare som har en blogg – då får ni ni bäst sökmotoroptimeringsmöjligheter och valuta för investering under längre period. När människor ska ta beslut om tillexempel resmål googlas det – och då vill du ju att det samarbete du investerat i ska ligga kvar och dyka upp i sökresultaten.

Beställ en kombination av de kanaler influeraren arbetar med. Be om paketpris på tillexempel två blogginlägg, två instagram-poster och tio stories som samlas i en höjdpunkt samt marknadsföring av inlägg i influerarens relevanta kanaler och nätverk.

Vad är det som kostar?

En professionell influencer har lagt mycket tid på att bygga personligt varumärke, relation och förtroende, skaffa sig kunskap om sin målgrupp samt expertis kring ett särskilt ämne eller aktivitet. Du betalar för att nå ut till dem som litar på influeraren såpass mycket att hen får hjälpa till med stora saker som köpbeslut och val av resmål.

Därtill kostar samma saker som kostar när du köper tjänster av ett vanligt företag. Se influeraren som en konsult som ska sätta sig in i ditt varumärke, briefa en idé och en plan för genomförande, resa, betala boende och mat på din plats samt producera det material leveransen kräver.

Contentproduktionen omfattar fotografering och editering, filminspelning och klippning, textproduktion, sökmotoroptimering, publicering, delning och marknadsföring samt interaktion som svar på kommentarer, dm, mail och frågor. Därtill tillkommer kostnader för ägda plattformar som bloggar och poddhotell.

Olika influerare kan ta betalt på olika vis. Stora influerare kan ta betalt för tillexempel klick eller visningar. Mikroinfluerare kan istället välja att ta betalt för den produktionstid som läggs ned samt för att du som beställare ska få rättighet till bildmaterial efteråt.

 

Annonsmärkning av köpt innehåll

Att ett samarbete följer de lagar och regler som finns är förtroendeingivande

Hur funkar lagar, regler & samarbetsmärkning?

Allt en influerare får “utan kostnad” räknas som lön. Har influeraren eget företag ska hen ta upp pressutskick, produktprover, fria hotellnätter och middagar i sin deklaration och betala skatt på det. Är influeraren inte en person med eget företag räknas varor och tjänster som lön och därmed blir ni arbetsgivare.

Läs på – det finns utförlig och bra information om vad som gäller på Skatteverkets hemsida. En proffessionell influerare ska dessutom ha koll.

Samarbetsmärkning är ett lagstadgat krav om en influerare fått betalt, oavsett hur mycket och i vilken form. Det ska omedelbart och tydligt framgå att det är köpt placering. Bra och godkända formulering att inleda inlägg med är “Annonssamarbete med XX” eller “Reklamsamarbete med XX”.

 

Checklista, engagemang och länkar

Några saker som kan vara bra att tänka på innan du beställer ett samarbete

Checklista:

  • Har influeraren en god engagemangsnivå och en fin ton i svar på frågor och kommentarer?
  • Har influencern grundläggande värderingar som passar ihop med ert platsvarumärke?
  • Finns det ett specialintresse eller en nisch som går att sy ihop med er plats?
  • Har du kollat följarskaran – det ska inte finnas köpta följare där.
  • Följer influeraren lagar och regler när det gäller annonsmärkning?
  • Kan du få referens från tidigare samarbeten?
  • Kan du köpa en kombination av flera kanaler?
  • Kommer ditt samarbete att ligga kvar efter avslutad kampanj?
  • Har ni resurser inhouse som ni kan bidra med för att göra en ännu bättre produktion?
  • Är ni överens om vad som gäller kring användning av text och bild efter avslutat samarbete?
  • Har ni avtalat att du får ta del av utvärdering, statistik och uppföljning?
  • Är reklammärkningen korrekt och tydlig?
  • Har du kollat engagemangsnivån? Hög engagemangsnivå är viktigare än högt antal följare!

Var med och engagera er!

Sist men inte minst – när ditt samarbete är live – tveka inte att vara den allra mest engagerade av alla följare. Gilla, dela, kommentera och heja på – peppa hela organisationen att hjälpa till och lyfta det influeraren har skapat åt er.

Här kan du läsa mer:

Skatteverkets information om utbetalningar och ersättningar till influencers

Skatteverkets information till influerare

Podcasten We are Influencers – en guldgruva av tips och intervjuer.

Linda Hörnfeldt – utbildar svenska influencers

Tips: vi har även en videokurs om välja influerare och en videokurs om att samarbeta med influerare.

Skicka en kommentar

Tips: Du kan använda dessa html-taggar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

comment-discussion home camera files-empty envelop compass map bubbles4 stats-dots trophy cool Placebrander på facebook Placebrander på Instagram Placebrander på Twitter Placebrander på Linkedin dots-three-vertical snapchat-ghost chevron-right chevron-left
Logga in