Hur ska man tänka när man organiserar sig kring platstuveckling och platsvarumärke? Vilka organisationer finns och ska man se andra destinationer som vänner eller konkurrenter? Vi reder ut några begrepp kring platsmarknadsföring och organisation, näringsliv och offentlig sektor.
Samarbetet mellan offentlig sektor och näringsliv
Fram till början av 2010-talet var det vanligt att offentlig sektor och näringsliv gjorde gemensam sak i att bilda bolag som jobbar med platsmarknadsföring. Därefter startade en våg av kommunalisering av bolagen. Destination Jönköping och Destination Eskilstuna är exempel på det. Bakgrunden är att flera av organisationerna arbetade i en gråzon när det gäller upphandlingsregler. För att göra det enklare för organisationerna att agera rätt och riktigt har alltså en kommunalisering skett på flera håll i landet. En annan anledning är att det är svårt att ställa krav på näringslivet att de ska ta ansvar för det långsiktiga perspektivet. Det är möjligen en liten skara företagsledare på varje plats som känner det ansvaret, har de ekonomiska musklerna och är beredda att göra de investeringar som krävs även om det inte ger direkt avkastning.
Det är enklare att engagera företagarna i avgränsade projekt där deras intressen tas om hand på ett väldigt konkret sätt. Det kan handla om ett talangmarknadsföringsprojekt som gör det enklare för ett företag att rekrytera personal eller ett sportevenemang som gör att ett företag får fler kunder. I de här fallen finns ofta en stor vilja bland företagen att gå in med både pengar och tid.