Att skapa en evenemangsstrategi
Evenemang är ett av de vanligaste sätten för platser att skapa attraktionskraft. Det är konkret, lustfyllt och skapar aktivitet på platsen. Ett evenemang genererar besökare, skapar stolthet bland invånarna och bidrar med intäkter till näringslivet.
Många kommuner har idag en evenemangsstrategi. En sådan strategi omfattar hur kommunen ska arbeta för att attrahera evenemang och vara stöttande till lokala aktörer i skapandet av evenemang.
Det vi troligen kommer att få se mer av i framtiden är platser som på tydligare sätt kopplar samman sin platsvarumärkesplattform med evenemangsstrategin. Att ta emot alla tänkbara evenemang skapar kortsiktigt mycket aktivitet i staden. Men att vara selektiv och jobba med evenemang som ligger i linje med platsvarumärket är smartare långsiktigt. Det stärker platsens identitet och ger möjlighet att sticka ut nationellt och internationellt.
Vi har pratat med människor som på olika vis arbetar med evenemang och plats och det här är deras tips och kunskap.