Dubbelgångar-destinationer fick tyskar att välja staycations
Varför flyga till Oregon i USA för att besöka ett vattenfall, när du kan besöka en identisk plats i tyska Bayern? Detta typ av budskap spreds under sommaren 2019 i tyskars sociala medier-flöden via kampanjen #Noneedtofly. Kampanjens mål var att uppmärksamma vackra och semestervänliga platser i Tyskland, och samtidigt uppmana till klimatsmarta och prisvärda alternativ till långa flygresor. Genom en kreativ dubbelgångar-jämförelse av två destinationer har kampanjen fått stor viral spridning, och bidragit till att allt fler tyskar under sommaren 2019 valt att turista på hemmaplan.
Identisk destination – för bara 19 euro
Avsändaren bakom kampanjen är järnvägsföretag Deutsche Bahn. Bakgrunden till kampanjen grundar sig i att allt fler tyskar, rättare sagt 72 %, väljer att spendera sin semester utomlands. För att råda bot på detta ohållbara resande och istället marknadsföra Tysklands egna pärlor så skapade DB en kampanj för att uppmärksamma billigare, närmre och nästintill identiska resalternativ till kända utländska besöksmål. Staycations, helt enkelt.
Genom data identifierades kända platser runt om i världen som tyskar via sina sociala medier-plattformar visat intresse kring. Algoritmer fann därefter destinationer i Tyskland vars utseende liknar de utländska besöksmålen. Därefter användes data för att ta fram tågpriser till de tyska platserna baserat på människornas olika positioner i landet. Allt eftersom började tyskar få upp unikt baserad reklam i deras sociala medier, där den utländska drömdestinationen hade parats ihop med en tysk dubbelgångarversion. Reklamen innehöll även en prisjämförelse där flygbiljetten utomlands jämfördes med en tågbiljett till den tyska platsen. Budskapet var tydligt: varför betala tusentals euro för en flygbiljett, när du för bara x antal euro kan turista i ditt eget hemland och åka tåg till den tyska lookalike-destinationen?
”Is this really Germany?”
Kampanjen fick direkt stor viral spridning och hyllades för sin kreativitet och förmåga att uppmana till ett klimatsmart resande. Även de tyska platserna fick många entusiastiska ögon att riktas mot dem, med reaktioner som ”wow, is this really germany?”. Resultatet i siffror? 850 % högre CTR än vad DB:s kampanjer tidigare fått, och en 24 % ökning av tågbiljetter under sommaren 2019.
Kampanjen lyckades nå fram i reklamdjungeln och förhoppningsvis kommer uppmaningar till staycations bli ett allt vanligare budskap framöver. För låt oss vara ärliga – ibland finns de unika och vackra platserna närmare än vad vi tror.
Stort tack till Christer Hedberg för bloggtipset!
Vill du ha fler trendspaningar inom platsmarknadsföring? Då rekommenderar vi dig att prenumera på vårt nyhetsbrev!