Platsens själ
Foto: Irwan Droog
Är det inte väldigt många som jobbar med platsattraktivitet nu för tiden? Små kommuner, stora städer, destinationsbolag, marknadsföringsbyråer, regioner och hela länder. I kampen om medborgarna, i kampen om företagen och i kampen om resurserna försöker allsköns skrå förstå, förklara och finna ekvationerna för attraktivitet. ”Om vi bara hittar det där hemliga receptet på platsattraktivitet så kan också vår kommun blomstra”.
Jag tycks mig höra de orden uttalas runt omkring i krok och avkrok. Letandet kan i och för sig vara en mycket bra aktivitet, för så länge vi letar är vi aktiva och observanta, nyfikna och öppna för både frågor och svar. Men jag tror tyvärr inte att det finns en enkel gör-det-själv-beskrivning på att öka platsers attraktivitet och därmed få dem att plötsligt blomstra, och utradera diverse underliggande problem.
Jakten på den perfekta modellen
Jag får ofta frågan om hur vi har ”lyckats” med vår plats och om vi har en modell vi använt, eller en metod som jag kan skicka över. På ett sätt känns det nästan som med annan attraktivitets-jakt. ”10-tips till bästa sommar-kroppen” Dieter, träningsupplägg, make-up, detox snabbkurer osv. Attraktivitet som en ständigt pågående och ouppnåelig jakt.
I själva verket tror jag det är med platsattraktivitet som med annan attraktivitet. Det finns många skönhetsideal och normer för hur ytan bör se ut, men det är till syvende och sist den sköna personligheten, och inte minst de udda särdragen man blir förälskad i.
Så komplext och så enkelt som kärlek kan vara, är nog också attraktivitet i förhållande till platser. Odla säregenheten, sluta kopiera generella lösningar.