Den närande resenären, att resa och samtidigt göra gott
Den närande resenären vill resa och uppleva men samtidigt göra något gott för platsen.
När vi intervjuade FriluftsByns grundare Jerry Engström till vår trendrapport 2021 konstaterade han att vi går från att “åka till något” till “vara en del av något”. Vi reser till platser som representerar våra värderingar och det är en accelererande trend. I trendrapport 2022 lyfte vi fram den närande resenären.
Det kan såklart handla om att bara vara en del av ett community och ett härligt evenemang utifrån sitt intresseområde. Det vi ser är också en rörelse som tar det ett steg till – människor som strävar efter att göra skillnad på den plats de besöker.
Det råder en högre medvetenhet om vilken påverkan vårt resande har
Om vi väl ska resa så vill fler kombinera det egna nöjet med att bidra till platsens och planetens välmående. Ett exempel är att engagera sig i välgörenhetsprojekt på platsen, gärna sida vid sida med lokalborna. Än är det en liten klick som gör den här typen av resor, men det bor en stor potential i trenden. Både för din plats och för vår gemensamma planet.
Vi har lärt oss nya saker av pandemin
Pandemin har tränat vår förmåga att bidra i det lilla. Att den enskilda insatsen som individen gör också spelar roll på det stora hela. Vi är många som är trötta på att se den tärande resenären i våra flöden, den där personen som utan eftertanke gör resa efter resa med den egna bekvämligheten i fokus.
Illustrationerna är gjorda av Björn Öberg
Det blir enklare med förebilder och inspiration
Mänskligheten är också en bekväm varelse som lätt faller in i gamla hjulspår och bokar den där gamla vanliga lata solresan. För att fler ska kunna gå från tärande till närande och tänka nytt i sitt sätt att resa, krävs inspiration och smarta paketeringar. Det behövs förebilder som går före och visar vägen – både bland platser som gör det möjligt för resenären att bidra på resmålet, och bland resenärer som visar att det finns nya sätt att resa.
”Redan vid min första resa till Uganda för sju år sedan blev jag förälskad i både landet och i människorna. Jag reser tillbaka till Uganda minst en gång per år för att driva biståndsprojekt och samtidigt uppleva deras fantastiska natur. Kombinationen av nytta och nöje är något som passar mig.”
Ida Ahlnér, Jönköping
Goda exempel & tips
Malama Hawaii
Under 2021 bjöd Hawaiis turistorganisation in besökare att arbeta med lokala välgörenhetsorganisationer under sin vistelse. En handfull hotell på olika öar engagerade sig i initiativet. Genom att hjälpa till med återplantering av skog och att ta hand om naturen kunde besökare få fria hotellnätter i gengäld.
Vidhave
Vidhave är en klimatsmart semesterdestination som byggs på gamla klassiska Snäck camping på Gotland. Målet är att skapa en ny kultur kring semesterboende med minimalt miljöavtryck och husen som byggsav naturmaterial säljs som bostadsrätter för att sedan hyras ut. Målgruppen är miljömedvetna familjer som bland annat betalar utifrån sin faktiska förbrukning av vatten och el.
Plogging
Plogging är en växande organisation och folkrörelse grundad i Sverige, där du plockar skräp och joggar. Nu ser vi fler varianter på detta. Exempelvis pladdling som innebär att du får låna en kajak om du plockar skräp. Eller om du hellre föredrar skateboard, cykel eller promenad. Flera hotell har engagerat sig i rörelsen.
Vad innebär det för dig?
Se över din plats behov. Vilka insatser görs redan av eldsjälar på din plats och vilka insatser skulle behöva göras för att platsen och invånarna ska må bra. Alliera er med ideella och kommersiella aktörer på platsen och testa er fram. Det kan handla om att börja med en paketering med en tänkt målgrupp i åtanke. Testkör, utvärdera och utveckla.