Bloggare tar oss med till platser

Bloggare är kreativa, påhittiga och driftiga entreprenörer. De skapar redaktionellt material där foto, bilder och texter många gånger håller samma höga kvalitet som i glansiga magasin. Yrkesgruppen som är sina egna reportrar, fotografer, bildbehandlare och kreatörer och som både sökmotoroptimerar, säljer och marknadsför sig själva är högintressanta och på frammarsch.

Bloggarna har fått en branschorganisation

Bloggare som yrkesgrupp har nyligen fått en egen branschorganisation. Better Bloggers som även används som yrkesnätverk är ett välkommet tillskott i bloggosfären där marknadsföring av produkter och tjänster är vanligt sedan länge. Det är ingen hemlighet att bloggare influerar sina läsare, men det kräver fingertoppskänsla från både bloggare och annonsör för att få till riktigt bra samarbeten. Den nya branschorganisationen gör det lite enklare eftersom de har dragit upp rekommendationer för hur samarbeten respektive annonser ska märkas ut och de samlat viktig information kring marknadsföringslagar och regler.

När bloggare gläntar på dörren och visar sin vardag tar de ofta med sig besökarna till sina favoritplatser. Platser som ligger dem varmt och hjärtat blir ofta välkända för bloggens läsare som får lokalkännedom bortom turistattraktioner. Man behöver inte ens fokusera på resebloggar för att hitta vackra skildringar av platser i bloggosfären – bloggare med tillexempel fokus på träning och hälsa eller lifestylebloggare är minst lika bra på detta.

Bloggare som är extra duktiga på att visa upp platser

Sara Rönne bloggar om Åre

Foto: Sara Rönne, www.traningsgladje.se

Det finns flera riktigt bra exempel på bloggar som är duktiga på att visa upp platser:
Sara Rönne som driver Träningsglädje tar oss med på äventyr och upplevelser i och runtom Åre, hennes blogg är som ett skyltfönster för skidorten både om sommaren och om vintern. Caféer, restauranger, skidbackar – Sara ser till att läsarna har stenkoll på det bästa med Åre.
Jonna Jinton är ett annat exempel, tjejen som tröttnade på storstadslivet och flyttade hundra mil från Göteborg till en by med tio invånare har satt skogarna kring lilla samhället Grundtjärn på kartan med hjälp av kreativa och vackra fotografier och en välbesökt blogg.
Clara Lidström, för de flesta känd som Underbara Clara, har varit med och bidragit till att ett hållbart liv på landet i norra Sverige känns trendigt – och hon är dessutom ett klockrent exempel på att det går att lyckas som bloggentreprenör utan att bo i storstaden.
Branschen domineras av kvinnor men det finns såklart män också, ta Henrik Öijer tillexempel, som ser till att de flesta cyklister i Sverige som läser bloggar har koll på hur vackert det kan vara att cykla i trakterna kring Falun.

I den svenska bloggosfären görs mängder med indirekt platsmarknadsföring. Den som regelbundet följer en blogg vet hur det lokala löpspåret ser ut, vilka caféer som är bäst, var man kan handla och vilka restauranger som just öppnat samt hur det ser ut på gymmet eller hur man bäst upplever omgivningarna från cykelsadeln.

Har ni koll på era lokala bloggare?

Den som delar sin vardag eller sina specialintressen på digitala plattformar delar nästintill alltid sina mest omtyckta platser från sin allra bästa sida. I kombination med bloggarens möjlighet att influera sina läsare skapar det goda möjligheter till samarbete som stärker ett varumärke, inte bara när det gäller produkter och tjänster utan även för platser. Har ni koll på vilka bloggare som är verksamma i er region och hur ni skulle kunna använda er av dem? Om inte, kanske det kanske är dags att börja sondera terrängen och fundera – och glöm inte, har ni inte idéerna själva har bloggaren med all säkerhet något kreativt på lut!

2 Comments

  1. Camilla
    5 februari, 2016

    Bra inlägg med kloka tankar. Tror helt säkert att många företag skulle kunna tjäna på att starta samarbeten med bloggare.

    Reply
  2. Anna Granath
    16 maj, 2016

    Bra inlägg och helt rätt tänkt! Jag bloggar/instagrammar mycket om det lokala utbudet av restauranger, fik, affärer mm (bara för att jag tycker att det är roligt). Oftast skickar jag länk till företaget för att visa inlägget eller taggar dem på instagram, men det är tyvärr sällan som man får någon respons.

    Reply

Leave a Reply