Finalister Placebrander of the Year 2017 – rösta på din favorit

Nominerade Placebrander 2017

Sverige, Skellefteå, Roslagen och Varberg tävlar om att koras till Sveriges bästa platsmarknadsförare. Aktörer på de här platserna är finalister i Placebrander of the Year 2017. En jury bestående av representanter från platsmarknadsförares målgrupper har utsett finalisterna och nu är det upp till allmänheten att rösta fram vinnaren.

Priset Placebrander of the Year instiftades 2013 och premierar imponerande insatser inom platsmarknadsföring. 2013 vann Nyköping med sin mångåriga inflyttarkampanj. 2014 vann Umeå med sin satsning i samband med Kulturhuvudstadsåret. 2015 vann Luleå för sitt omfattande platsmarknadsföringsarbete. 2016 vann Surfbukten för sitt sätt att fylla Östersunds platsvarumärke med nytt innehåll.

Med platsmarknadsföring menas insatser som i någon form syftar till att stärka en plats varumärke och generera fler invånare, besökare, evenemang, investeringar eller etableringar. Tävlingen är öppen för alla typer av insatser som syftar till att stärka en plats attraktivitet. Insatsen ska ha genomförts under 2016 eller 2017. Bidragen har bedömts främst utefter idé, genomförande, förmåga att sticka ut samt effekter.

Prisutdelning 12 september

Priset delas ut den 12 september på den nationella konferensen 250 möjligheter i Jönköping. Om du anmäler dig med rabattkoden placebrander17 får du en biljett för 2250 SEK ex moms (ordinarie pris 2495 SEK ex moms). Biljetten ger dig inträde till hela konferensen (2 dagar) inklusive kvällsaktiviteten då priset delas ut. Vi hoppas på att få se många placebranders från hela landet på plats i Jönköping i september. Läs mer och köp biljett här!

Rösta senast 6 september

Nu är det upp till allmänheten att rösta fram årets vinnare. Läs mer om tävlingsbidragen längre ner på den här sidan och rösta på din favorit senast den 6 september 2017.

Finalister 2017

Här följer en presentation av de nominerade till Placebrander of the Year 2017.

1. Sweden on Airbnb

Tävlande organisation: Visit Sweden
Byrå: Forsman & Bodenfors
Länksweden.withairbnb.com

Sverige har inget Eifeltorn, inget Niagarafall, ingen Big Ben eller ens en liten Sphinx. Sverige har något annat – Allemansrätten. Vackra platser i den svenska naturen valdes därför ut och listades på Airbnb. Platserna fotograferades och beskrevs på samma sätt som vanliga hus och lägenheter. Den primära marknaden för kampanjen var USA och målet var att öka kännedomen om Sverige som destination. Resultatet blev 590 artiklar i tidningar som USA Today, New York Post och Fast Company samt en ökad kännedom om vad som gör Sverige unikt.

Eftersom jurymedlemmen Christoffer Collin har haft ett samarbete med Visit Sweden, fick han inte lägga någon röst på det här tävlingsbidraget. Det tog sig ändå till final.

2. Ge plats!

Tävlande organisation: Skellefteå kommun
Byrå: Krux och Henson PR
Länkportal.skelleftea.se/ge-plats

Ge plats! Skellefteå

På en plats som vill utvecklas, växa och locka fler måste det finnas många olika typer av ledare. Skellefteå ville utmana bilden av vad en ledare är och säga något om sin plats. Med hjälp av genusfotografen Tomas Gunnarsson arrangerades workshops som resulterade i en digital och en fysisk fotoutställning samt en kampanj via sociala medier. Resultatet blev ett stort mediegenomslag och debatt i lokala och nationella medier kring ledarskap. Skellefteå har genom insatsen stärkt sin position som öppen och tillåtande plats.

3. Upplev Roslagen sommaren 2017!

Tävlande organisation: Visit Roslagen
Byrå: Smartson
Länkwww.roslagen.se

Visit Roslagen ville stärka Roslagen som destination och generera fler besökare. De vände sig till aktiva naturälskare och vardagssmitande livsnjutare och utannonserade möjligheten att bli resereporter. Utvalda resereportrar fick välja en upplevelse i Roslagen och besöket filmades sedan för att spridas digitalt. Över 2700 reseteam från hela landet ansökte och Roslagen får genom sina utvalda tillfälliga marknadsförare ett massivt genomslag digitalt.

4. Hallifornia – den nya kustkulturen

Tävlande organisation: Nordic Surfers
Byrå: Ingen
Länkhallifornia.se

Hallifornia 2016: Official Aftermovie from Nordic Surfers on Vimeo.

2013 arrangerades den första festivalen. Sedan dess har Varbergs position som Hallands Kalifornien, eller Hallifornia, stärkts genom återkommande longboardtävlingar, kabelpark för wakeboard, kultur, mat och musik. Den nya kustkulturen är numera etablerad i Varberg. Varberg är barnfamiljernas, ungdomarnas, dansarnas, musikernas och surfsportarnas mötesplats varje sommar. 2016 hade festivalen 40,000 besökare och insatserna gynnar platsens varumärke året runt.

Jury

Vi överlåter till allmänheten att rösta fram den slutliga vinnaren. Förjobbet att gallra ut finalister att rösta bland, har representanter från era målgrupper hjälpt oss med. Vi har en jury som representerar resenär, talang, ansvarstagande invånare och entreprenör.

charlotte_sundakerCharlotte Sundåker har varit VD på Hyper Island – ett utbildningsbolag som grundades år 1996 i Karlskrona och är specialiserat inom det digitala området. Idag driver Charlotte eget bolag och har flera styrelseuppdrag, däribland i Svenska filminstitutet.

 

 

christoffer_collinChristoffer Collin, aka @wisslaren, är Karlskogakillen som blivit en av Sveriges största Instagrammare. Med sina 1,3 miljoner följare på Instagram blir han inbjuden till destinationer över hela världen för att fånga destinationens själ och förmedla till sin globala följarskara.

 

 

emma_arnessonEmma Arnesson är grundare av Hej Främling i Östersund, en verksamhet som sysselsätter nyanlända flyktingar i naturnära aktiviteter tillsammans med lokalsamhället i Östersund. Emma och Hej Främling har bland annat uppmärksammats i en SVT-dokumentär samt på Hjältegalan.

 

 

martin_sahlinMartin Sahlin är Creative Director för norrländska spelstudion Coldwood som skapat det uppmärksammade spelet Unravel. Spelet handlar om något så oväntat som ett garnnystan som i magiska gåshudsmiljöer ska övervinna olika hinder. Spelet är starkt inspirerat av den norrländska naturen.