25 tjejer visar sin bild av Norrköping
Den bästa platsmarknadsföringen är ofta den som skapas från hjärtat av invånarna själva. Ett fantastiskt exempel på det ser vi i musikvideon ”Thrive – vi är också Norrköping”. 25 norrköpingstjejer med rötterna i 17 olika länder har skapat sin egen låt, koreografi och musikvideo med syfte att manifestera systerskap, mångfald och rätten att vara sig själv.
Louise Berg på Sibship är den drivande kraften bakom projektet. Hon anser att det är allas vårt ansvar att skapa ett inkluderande samhälle.
– I landets ungdoms- och integrationssatsningar saknas ofta de unga tjejerna. Svaret som politiker och beslutsfattare ger som orsak är att tjejerna inte går att nå eller att tjejerna inte vill vara med. Jag ville se hur svårt det var och på mindre än 3 veckor hade vi fått ihop 25 tjejer från 17 olika länder.
Vi på Placebrander tycker att resultatet har blivit en peppande gåshudsupplevelse som på ett jättefint sätt berättar om platsen Norrköping.
Om Sibship
Sibship arbetar med kulturen som verktyg för att belysa olika samhällsproblem, med fokus på inkludering, mångfald och jämlikhetsfrågor. Vi arbetar för ett öppnare samhälle och bidra till en bättre värld.