Idag har jag träffat en riktig placebrander. Sedan 2011 marknadsför hon Island på ett fantastiskt sätt genom sin blogg I heart Reykjavik. Hennes namn är Auður Ösp och hon är en privatperson som tar hand om turisterna på ett föredömligt sätt.
Tusentals följare från hela världen
Allt började för flera år sedan när hon jobbade i turistbranschen på Island och såg att de flesta hade liknande frågor om Island som besöksmål. 2011 startade hon så I heart Reykjavik och nu har hon tusentals besökare från hela världen på sin sajt, 6038 följare på Facebook, 2715 följare på Twitter och 1534 följare på Instagram.
Produkter som marknadsför Island
Auður pluggar till vardags på universitetet, jobbar extra samt driver sin blogg. Hennes drivkraft är sin stora kärlek till hemstaden och hemlandet, men självklart funderar hon över tänkbara sätt att kommersialisera sajten utan att tappa trovärdigheten. Ett gott exempel är att hon nyligen börjat sälja snygga isländska produkter på sin sajt.
CNN kontaktade henne
Journalister från hela världen hör av sig till Auður eftersom de är ute efter en äkta bild av Island. Nyligen intervjuades hon av CNN som inom kort sänder reportaget.
Auður är verkligen en modern placebrander. Hon sprider bilden och möter marknadens behov – passionerat och dedikerat.