Affärsutveckling & rådgivning: Jailbreak Oskarshamn
I höstas bestämde vi oss för att dra ett litet strå till stacken för att underlätta för aktörer i besöksnäringen genom att dela med oss av vår kunskap och erfarenhet.
Vi teamade ihop oss med Science Park Jönköping och delade med oss av fem tips för affärsutveckling. I samma veva öppnade vi upp ansökan om fri Placebrander-rådgivning inom affärsutveckling och marknadsföring.
Jailbreak Oskarshamn blev först ut med rådgivning
Det var svårt att välja ut kandidater bland ansökningarna som kom in. Supersvårt. Vi bestämde oss för fyra aktörer där vi såg att vi kunde göra nytta och först ut blev gänget på Jailbreak Oskarshamn. Vi såg ett driv och en bra idé och tyckte att de kommit en bra bit på vägen själva och vi bestämde oss för att bidra med vår kunskap och spetskompetens för att ge dem en extra skjuts i rätt riktning.
Jailbreak Oskarshamn var först med Escape Room i Kalmarregionen. Företaget är uppskattat och har besökare som åker från både Malmö och Västra Götaland för att besöka Jailbreak. I nuläget jobbar ingen heltid med Jailbreak Oskarshamn eftersom det i pandemitider inte är tilläckligt lönsamt. Drömmen är dock att man ska kunna arbeta heltid på företaget men man har gått från i snitt tre bokingar om dagen till en i veckan. Innan den andra vågen av corona kom ökade bokningarna för att med ytterligare smittspridning och restriktioner sjunka igen.
Nulägesanalys och vårt uppdrag
Vi gjorde en nulägesanalys för att ta reda på var våra 20 konsulttimmar kunde användas bäst. Vårt uppdrag blev att scanna av de digitala kanalerna hos Jailbreak Oskarshamn och göra en enklare analys med rekommendationer. Vi tittade på webbplats, Instagramkonto, Facebooksida och rekommendationssidor som TripAdvisor.
Jailbreak Oskarshamn gjorde redan många bra saker. Det tar lång tid och mycket tålamod att bygga relationer med kunder i sociala medier och det hade man redan kommit en väldigt bra bit på vägen med. Man använde sig exemplariskt av taggar, platsincheckning, kontinuitet i flödet och man låter följarna lära känna dem som arbetar på företaget.
Vi pinpointade några saker att förbättra och viktiga segment man inte arbetat så mycket med ännu. Vi arbetade också med att dra igång tankar kring hur man skulle kunna använda sina engagerade Instagram-följare för att konvertera.
Mål, engagemang och bredd
När vi var färdiga med våra analys blev en av rekommendationerna att skapa ännu tydligare mål. Det blir enklare att motivera att insatser görs och enklare att göra uppföljningar om målen är klara från början.
När vi pratar om tydliga mål pratar vi först och främst om mål för hela verksamheten. Därefter kan man arbeta mer med specifika mål i digitala kanaler.
Jailbreak Oskarshamn hade redan byggt upp ett fint engagemang bland sina följare. Vår uppgift blev att utmana dem att hitta sätt att öka engagemanget ytterligare.
Vi presenterade våra rekommendationer för att de skulle utvecklas och bli ännu bättre och delade med oss av våra idéer och tankar kring hur det går att öka engagemanget ännu mer. Därtill tittade vi på sätt att skapa ännu större bredd i innehållet och att arbeta med den röda tråden.
Vi tror på Jailbreak Oskarshamn och det ska bli spännande att följa dem framöver. Vi har även arbetat med fyra andra företag som valdes ut i samma process och vi hoppas att vi kunnat göra lite nytta för dem alla genom oroliga tider.