Från ord till handling

Så implementerar du ditt platsvarumärke

Att implementera ett platsvarumärke

Att gå från strategi till verklighet är ofta den mest utmanande delen i en platsvarumärkesprocess. Men det är också den viktigaste delen. Det handlar om att förvandla visioner och ord till konkreta initiativ som syns, känns och gör skillnad. Vi behöver gå från ord till handling och ta ut varumärkesplattformen i olika aktiviteter. Men vad betyder det i praktiken? 

När vi pratar om aktiviteter menar vi allt det som faktiskt händer eller görs på platsen. Det kan vara olika utvecklingsprojekt som att en ny fastighet tar form, en park rustas upp eller att nya skyltar sätts upp längs en vandringsled. Det kan också vara att ett nätverk för företagare startar, ett konstprojekt drar igång eller att ett evenemang står runt hörnet. Eller kanske något helt annat – men den gemensamma nämnaren är att det är aktiviteter som skapar värde och engagerar dem som bor, besöker eller verkar på platsen. 

Utmaningen ligger i att göra rätt saker. Vi behöver haka på de aktiviteter som stärker platsvarumärket och som tar oss närmare den önskade positionen. För att göra det behöver vi fokusera på det som lyfter våra profilbärare. Vi måste fundera på vad som behöver förändras och förbättras för att vi ska närma oss den position vi vill ha. Oftast handlar det inte om att göra nytt, utan snarare om att skruva på paketeringen så att befintliga initiativ som redan görs får kläs i platsvarumärkeskostym. 

Något som är bra att vara medveten om är att det tar tid att implementera ett platsvarumärke. Därför måste vi sätta både en kortsiktig och en långsiktig plan. En tumregel är att utgå från att det kan ta mellan 5-10 år innan varumärket har satt sig ordentligt. Under den tiden hinner det hända mycket i olika organisationer. Det är därför viktigt att ni ser till att platsvarumärket får sin naturliga plats i organisationen, för om det är personbundet finns risken att ingen tar vid när och om den personen skulle sluta.

Vi på Placebrander brukar prata om 80/20-regeln. Det betyder att 80% av insatserna bör handla om faktisk platsutveckling – alltså det som görs på platsen. Bara 20 % ska läggas på kommunikation. För visst måste vi berätta om allt spännande som sker på vår plats! Men om fördelningen blir den omvända finns det en risk att vi bygger luftslott, vilket bara gör våra målgrupper besvikna.  

Så hur gör man då? Hur går man från ord till handling?

  • Lär känna ditt platsvarumärke –  Avsätt tid där ni vrider och vänder på ord och bilder. Hur tolkar vi den här egenskapen? Vad innebär den här tillgången för oss? 
  • Släpp på kontrollen – Alla som bor och verkar på platsen äger och skapar platsvarumärket tillsammans. Våga låta andra göra sin tolkning av det.
  • Skapa innehåll – Börja inte logotypstämpla hej vilt även om det känns kul! Genomför aktiviteter som kommunicerar varumärkeslöftet och som inspirerar andra till att både delta och ta egna initiativ.
  • Dela med er av innehålletSe till att bilder, texter och grafiska element är lättillgängliga för alla som vill använda dem.
  • Ha tålamod och vila i att det kommer ta tid. För det tar tid att bygga ett starkt varumärke.
  • Visa upp goda exempel – Älska din plats och visa det för omvärlden!
  • Och framför allt: Börja GÖRA! 

Vilket av de här stegen behöver ni ta tag i först?

Skicka en kommentar

Tips: Du kan använda dessa html-taggar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

comment-discussion home camera files-empty envelop compass map bubbles4 stats-dots trophy cool Placebrander på facebook Placebrander på Instagram Placebrander på Twitter Placebrander på Linkedin dots-three-vertical snapchat-ghost chevron-right chevron-left
Logga in