Köpenhamn säger farväl till traditionell turism i ny besöksnäringsstrategi
Wonderful Copenhagen har i samarbete med Destination Think skapat en ny besöksnäringsstrategi där de konstaterar att det är dags att ta farväl av turism så som vi känner den.
Det är inte så dramatiskt som det låter, utan ett smart sätt att skapa engagemang kring något som i vanliga fall riskerar att bli olästa bokhyllevärmare – besöksnäringsstrategier.
Att använda invånaren som ambassadör viktigast
De säger farväl till traditionella sätt att dela in målgrupper och till perfekta reklamfoton. De lovordar delbarhet, sina invånare som platsmarknadsförare samt att bygga långsiktiga relationer med sina kunder. Deras nya vision är ”Localhood for everyone” och deras mission är ”Enable our destination to be shared more”. Det som löper som den tydligaste tråden genom hela strategin är vikten av att använda lokalinvånaren som en god ambassadör i arbetet med att öka attraktionskraften.
Därtill är konkreta mål uppsatta. De ska exempelvis öka andelen besökare som är beredda att rekommendera destinationen till andra (från 73% till 77%), öka den socioekonomiska effekten och öka supporten från lokalinvånarna.
Wonderful Copenhagen beskriver sig själva som ”Destination Promotional Superstar” med rätt att marknadsföra och forma destinationen.
Läs hela besöksnäringsstrategin här
Kolla in kortversionen av besöksnäringsstrategin här
Kolla in långversionen av besöksnäringsstrategin här
Tipstack till Daniel Tidstrand.