Björn Orrenius är en del av modiga Motala

modig_academy

Placebranders grundare Helena Nordström är med och paneldebatterar på digitala evenemanget #modig som under april 2015 hålls för andra året i rad i Motala. Helena tog ett snack med en av #modigs grundare, Björn Orrenius. Vi får veta varför Motala är modigt, vad evenemanget är om 5 år och vad vätternkräftor spelade för roll i skapandet av Modig.academy, som eventet #modig är en del av.

Berätta om #modig!

BjornOrrenius-300x300För ungefär 2 år sedan såg jag och min kollega Darren att Lunarstorms grundare Rickard Eriksson hade flyttat till Motala. I en tidningsintervju berättade han att han nu skulle bo här och att en av de största anledningarna var våra goda vätternkräftor. Vi kontaktade direkt Rickard och bjöd in till kräftskiva. Han dök upp snabbt och vi fick en spännande kväll med kräftor, webbdiskussioner, snaps, småstadsdiskussioner, discobowling och mycket annat. Ett lite udda men effektivt första möte. Inte en vanlig fika eller lunch. Den kvällen insåg vi att vi hade liknande idéer och drivkrafter, det blev grunden till vår gemensamma satsning – modig.academy.

Modig.academy bedriver idag utbildningar med fokus på webb, marknadsföring och entreprenörskap. Som en viktig del i vår utbildning -Webbkommunikatör – anordnas eventet #modig i Motala. Våra elever ordnar hela eventet och det är deras skarpa case i alla utbildningens övningar. de får skarpt testa onlineannonsering, arbeta med innehåll, lära sig om webbstatistik, e-handel osv. Eventet ska lyfta digitala frågor och entreprenörskap. Detta ur främst Motalas perspektiv som det ser ut just nu.

2014 genomfördes #modig för första gången med spännande talare som Johan Ronnestam, Sarah Bernhardt, Deeped Nicklas Strand och Emmeli Orrefjord. I år är det en ny webbkommunikatörsklass som genomför eventet och på talarlistan ser vi bland annat Alexander Bard, Lotta Lovén och Susanne Boll. Konferencier är Resumés chefredaktör Claes de Faire.

alexander-bard

Varför har ni skapat #modig?

Utbildningen startades för att lyfta den digitala kunskapen i Motala. Vi har hög ungdomsarbetslöshet och små företag som har svårt att komma rätt i en ny global marknad med nya digitala krav. Vi såg att många arbetslösa ungdomar kan mer än de själva förstår och kan vi drilla dem och sen slussa ut dem bland företagen i Motala så skapar vi jobb, utveckling och större digitalt fokus. Just det sistnämnda syftar eventet #modig till. Att visa vägen, ge exempel och inspirera till förändring.

Vad vill ni åstadkomma?

Motala är en klassisk arbetarstad som har drabbats oerhört hårt av industrinedläggningar de senaste 20 åren. Förr behövde invånarna knappt studera. Det fanns jobb i industrierna ändå. Världens ser annorlunda ut idag och Motala tampas med sin gamla världsbild vs den nya världens krav och möjligheter. Vi insåg att det digitala framhölls som hot snarare än möjligheter här. E-handel utarmar vårt centrum exempelvis. Vi ser det som tvärtom, digitala möjligheter är vad som kan få centrum att blomstra även i framtiden. Vi vill visa vägen till något annat. Hur det digitala är den stora möjligheten för en stad som Motala att skapa sig en ny konkurrenskraftig framtid.

Vad gör Motala till en modig plats?

Det finns väldigt många i Motala som vill mycket och en stor attitydförändring håller på att ske. Tidigare härjade man på tjänstemän och politiker om förändring. De borde göra si, de borde göra så. Idag ser vi hur många organiserar sig och genomför olika satsningar tillsammans.  Man inväntar inte vad de styrande ska tycka till om och göra. Det är en stor och viktig förändring som ger hopp. Det är också oerhört viktigt att Motalas politiker och tjänstemän anpassar sig efter detta nya klimat. Vi behöver får fram fler entreprenörer.

Vad hoppas ni att mötesplatsen #modig är om 5 år?

Vi vill växa med våra utbildningar. Vi hoppas på att bedriva fler utbildningar och på högre nivå, exempelvis Yrkeshögskola. Parallellt vill vi utveckla företagsnätverk och på sikt kanske en inkubator för nyföretagande här i Motala. Eventet #modig kommer att växa i takt med oss, tanken är att vi på sikt ska komma ifrån det lokal/regionala fokuset och bli ett större nationellt inriktat event.

Om Björn Orrenius

Björn är digital strateg och en av grundarna av modig.academy i Motala tillsammans med Darren Potter och Rickard Eriksson. Vid sidan driver han dessutom webbkommunikationsbyrån Cludev där han har arbetat med bland annat Motalas prisbelönta platsvarumärke och webbplats.

Skicka en kommentar

Tips: Du kan använda dessa html-taggar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

comment-discussion home camera files-empty envelop compass map bubbles4 stats-dots trophy cool Placebrander på facebook Placebrander på Instagram Placebrander på Twitter Placebrander på Linkedin dots-three-vertical snapchat-ghost chevron-right chevron-left
Logga in