Branding of the Nordics
Foto: Oddleiv Apneseth/norden.org
Branding of the Nordics – gränsöverskridande platsmarknadsföring
Det är dags att sätta Norden på kartan. Danmark, Finland, Island, Norge, Sverige, Färöarna, Grönland och Åland har gått ihop i ett av världens mest omfattande regionala samarbeten. Tanken är att styrka nordiska och regionala intressen och värderingar i en global omvärld där ländernas gemensamma värderingar bidrar till att stärka Nordens position som innovativ och konkurrenskraftig.
Design denmark, initiativtagare till Nordic Brand Alliance som är ett öppet och gränsöverskridande samarbete mellan Nordens design-, kommunikations-, och reklamorganisationer, har i samarbete med Nordiska ministerrådet valt ut ett kreativt team som ska ta sig an den spännande uppgiften att profilera Norden.
Traces of the North ska sprida nordiska berättelser
Av 34 sökande team fick fem gå vidare och lämna anbud innan en vinnare utsågs. Juryn menar att vinnarprojektet kan sätta en ny standard för platsmarknadsföring samtidigt som det kommer att inspirera och engagera många typer av aktörer både i och utanför Norden. Bakom det vinnande projektet finns en konstallation från Konsortiet Mensch, BIG – Bjarke Ingels Group, Area9 och Ole Lund Creative.
Vinnarprojektets koncept Traces of North bygger på en idé om att kuratera nordiska berättelser över hela världen. Med hjälp av ett publiceringsverktyg ska man dela och sprida sina nordiska spår i form av evenemang, projekt och platser. Dessutom kommer man att sprida de nordiska ländernas delade värderingar kring öppenhet, förtroende, nytänkande, hållbarhet och medmänsklighet.
Enligt Christina Tønnesen från det vinnande teamet är ambitionen med Traces of the North att nyansera bilden av Norden, skapa ett levande uttryck för det nordiska varumärket, tänkesättet och de nordiska spåren i världen och att tänka i termer av nordisk gemenskap. På Placebrander ser vi förstås med spänning fram emot slutresultatet.
Vill du veta mer? Läs artikeln om det vinnande teamet på Norden.org.