De vann Placebrander of the Year 2017
Foto: Anna Hållams
Hallifornia i Varberg vann Placebrander of the Year 2017 – det stod klart under kvällen när platsutvecklare från hela landet möttes i Jönköping på konferensen 250 möjligheter.
Fyra finalister gallrades under sommaren ut av en jury bestående av instagramproffset Christoffer @wisslaren Collin, Hej Främlings grundare Emma Arnesson, Charlotte Sundåker som varit VD på Hyper Island och spelstudioentreprenören Martin Sahlin. Bland finalisterna fanns förutom Hallifornia-arrangören Nordic Surfers också Visit Sweden, Skellefteå kommun och Visit Roslagen.
Under augusti och början av september har allmänheten sedan fått rösta på sin favorit. Engagemanget har varit stort och tävlingsbidragen har uppmärksammats såväl lokalt som nationellt.
Under konferensen 250 möjligheter i Jönköping den 12 september korades vinnaren. Årets vinnare är Hallifornia i Varberg.
Motiveringen lyder:
”Genom kreativitet, värme och tillvaratagande av platsens unika tillgångar har en ny kultur vuxit fram och sprider en känsla av gemenskap på platsen men också långt utanför dess geografiska område. Med ett tydligt fokus på socialt ansvarstagande är de ett föredöme som den moderna platsmarknadsföraren. Vinnaren av årets Placebrander of the Year samlar och enar människor och manifesterar sitt budskap genom en festival som bara växer sig starkare för varje år som går.”
Hallifornia – den nya kustkulturen
Tävlande organisation: Nordic Surfers
Byrå: Ingen
2013 arrangerades den första festivalen. Sedan dess har Varbergs position som Hallands Kalifornien, eller Hallifornia, stärkts genom återkommande longboardtävlingar, kabelpark för wakeboard, kultur, mat och musik. Dessutom med imponerande insatser inom jämställdhet, hållbarhet och integration. Den nya kustkulturen är numera etablerad i Varberg. Varberg är barnfamiljernas, ungdomarnas, dansarnas, musikernas och surfsportarnas mötesplats varje sommar. 2016 hade festivalen 40,000 besökare och insatserna gynnar platsens varumärke året runt.
Finalister 2017
Sweden on Airbnb
Visit Sweden
Byrå: Forsman & Bodenfors
Ge plats
Skellefteå kommun
Krux och Henson PR
Upplev Roslagen sommaren 2017!
Visit Roslagen
Smartson
Hallifornia – den nya kustkulturen
Nordic Surfers
Nationellt pris delas ut för femte året i rad
Priset Placebrander of the Year instiftades 2013 och premierar imponerande insatser inom platsmarknadsföring. 2013 vann Nyköping med sin mångåriga inflyttarkampanj. 2014 vann Umeå med sin satsning i samband med Kulturhuvudstadsåret. 2015 vann Luleå för sitt omfattande platsmarknadsföringsarbete. 2016 vann Surfbukten för sitt sätt att fylla Östersunds platsvarumärke med nytt innehåll.
Med platsmarknadsföring menas insatser som i någon form syftar till att stärka en plats varumärke och generera fler invånare, besökare eller investeringar. Tävlingen är öppen för alla typer av insatser som syftar till att stärka en plats attraktivitet. Insatsen ska ha genomförts under 2016 eller 2017. Bidragen har bedömts främst utefter idé, genomförande, förmåga att sticka ut samt effekter.