Destinationsdesign

Att identifiera, skapa och förmedla en god berättelse om sin plats

Destinationsdesign som metod för platsutveckling

Foto: LundbergDesign

Idag ser vi hur design alltmer används som ett centralt verktyg för utveckling av platser, i Sverige och globalt. När Europeiska kommissionen sätter upp målsättningarna för European Green Deal, som handlar om att bli världens första klimatneutrala kontinent, lyfts design fram som en nyckelkompetens. Att tillämpa designmetodik inom samhällsutveckling prioriteras även i Sverige. Det kan ses exempelvis inom den nationella politiken ”Gestaltad livsmiljö”. Men hur kan du arbeta med destinationsdesign på just din plats?

”Destinationsdesign är att med designmetodik som verktyg arbeta med samskapande processer för att utveckla destinationer. Fokus bör vara på långsiktig hållbarhet och platsattraktion.”

Destinationsdesign handlar om att identifiera, skapa och förmedla en god berättelse om den egna platsen. Berättandet sker genom touch points, eller beröringspunkter. Det vill säga exempelvis genom:

  • mötet med befolkningen
  • värdskapet
  • upplevelsen från våra omgivningar
  • kommunikationen

Destinationsdesign kan exempelvis vara:

  • att framhäva berättelsen om vår destination
  • att förstå vad besöksnäringen ska skapa för mervärden för vår plats
  • att på riktigt förstå våra målgruppers, och våra egna, behov
  • att utveckla vår destination, dess innehåll och utbud, medvetet och hållbart
  • en möjlighet att skapa mervärden, stolthet och positiv förändringskraft

Vi upplever med alla sinnen

Genom att arbeta med destinationsdesign har vi möjlighet att påverka det intryck och det avtryck som vår plats ger till våra besökare, potentiella inflyttare och invånare. Det är viktigt att samarbeta, skapa samsyn om den gemensamma visionen och tillsammans sträva efter att leverera den bästa upplevelsen. Och kom ihåg, vi upplever med alla sinnen – med hörseln, synen, doften, smaken och känseln.

Den stora frågan är vilken berättelse man vill vara. Och vem bestämmer den? Vilken historia är bäst? Är det den som lockar flest? Vad värderar vi när vi utvecklar vår destination? Det finns många strategiska frågor att beakta.

Allt kokar också ner till det centrala begreppet platsattraktion för dig som arbetar med destinationsutveckling och vill bli bättre på destinationsdesign. Du behöver sätta ditt arbete i ett större perspektiv och förstå förutsättningar, mål och visioner. Du bör också fundera på vilken typ av turism ni vill ha, som faktiskt bidrar till levande och välmående platser som är attraktiva att leva och bo på.

5 tips till dig som vill arbeta med destinationsdesign

  • Kartlägg intressenter och upprätta en samarbetsplattform, för utveckling och implementering. Involvera och prioritera alltid lokalbefolkningen i platsutvecklingen.
  • Förstå platsens förutsättningar. Identifiera platsspecifika egenskaper, unika särarter, historia, utbud och kultur. Samla och skapa samförstånd mellan intressenter.
  • Ta fram en utvecklingsstrategi som beskriver målsättningar, värderingar, löften, vision och mission. Sammankoppla med annan regional utveckling. Fördela ansvaret.
  • Ta fram ett designprogram för destinationen som inspirerar, och som fungerar som verktygslåda för alla som ska vara med och bygga destinationen tillsammans. Utöver visuell identitet kan designprogrammet behandla allt från byggd miljö, till ljussättning, skyltprogram, värdskap, material, lokalt hantverk och mat. Alla upplevelser är viktiga.
  • Utveckla destinationen och dess innehåll utifrån gemensam förståelse av utmaningar, möjligheter och visioner. Koordinera, vägled och uppmuntra. Ta tillvara på den kraft och potential som finns bland lokalbefolkningen, föreningsliv, företag och organisationer.
  • Marknadsför och kommunicera utifrån en medveten strategi. Genom en bra destinationsdesign blir ”berättelsen om platsen” tydligare och lättare att spridas genom sociala medier, press och annan vidareförmedling.

Om Daniel Byström

Daniel är destinationsdesigner och grundare av Design Nation. Han började intressera sig för destinationsdesign för tjugo år sedan när han tillämpade sina designfackliga kunskaper på platsutveckling hos kommuner runt om i Sverige, bland annat i Åre med koppling till varumärkesutveckling, skyltprogram, byggd miljö, förädling av produkter och utveckling av upplevelsekoncept. Han har genom åren arbetat med destinationsutveckling främst i Sverige, Nord-Norge och på Island. Under 2021-2022 har han ett regeringsuppdrag som handlar om att beskriva hur design kan verka som en drivkraft för samhällets hållbara utveckling. Sedan 2020 har Daniel också arbetat som projektledare och designstrateg för ArkDes – Statens centrum för arkitektur och design, där ett av projekten Street Moves har fått mycket uppmärksamhet. Street Moves handlar om att förändra gatumiljöer till att ble mer hälsosamma, hållbara och fulla med liv.

Skicka en kommentar

Tips: Du kan använda dessa html-taggar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

comment-discussion home camera files-empty envelop compass map bubbles4 stats-dots trophy cool Placebrander på facebook Placebrander på Instagram Placebrander på Twitter Placebrander på Linkedin dots-three-vertical snapchat-ghost chevron-right chevron-left
Logga in