Insikter från fjällvärlden

Vår gästbloggare Daniel Tidstrand är till vardags lärare inom turism

Det kan vi lära av vinterdestinationerna

Årets långa vinter gör att vinterturismen går som tåget. Jag har besökt Fjätervålen. Där uppmärksammar jag ett beteende som jag tror är en framgångsfaktor för framtidens besöksmål.

Skistars VD menar att den här vinter är den bästa på 10-15 år – lång och stabil med mycket snö. Själv har jag för första gången besökt den lite mindre skidanläggningen Fjätervålen i norra Dalarna. De rustar för utbyggnad och satsningar då företaget Serneke engagerar sig i destinationen.

Jag var nyfiken på hur man som anläggning vågar satsa med tanke på det stora utbudet i norra Dalarna. Bland annat ligger Idre fjäll i närheten av Fjätervålen. Och i samma område sker en helt ny satsning i skidanläggningen Idre Hinmelfjäll som ligger en halvtimmes bilfärd från Fjätervålen. Konkurrensen är med andra ord stentuff.

När jag pratar med personal på plats berättar de att de ser sig som en del av något större, en del av norra Dalarna och Destinationen Idre. Personalen på Fjätervålen ser inte de andra skidanläggningarna i området som konkurrenter. De ser alla som delar av samma destination, som tillsammans ska samarbeta för att få fler besökare att upptäcka norra Dalarna.

Att ta hand om besökaren på bästa sätt

Redan 2004-2005, när jag arbetade i Skistars organisation i Åre, fick jag och alla andra säsongsarbetare lära oss att se till hela destinationen och inte bara vår lilla del. Vi utbildades alla i en värdskapsutbildning som fokuserade på att vi skulle få mer kunskap om hela destinationen Åre och även Jämtland. Budskapet var tydligt, vi var alla delar av destinationen Åre. Vi skulle tillsammans ta hand om besökarna på bästa sätt. En del i detta var att vägleda besökare till andra delar av destinationen än till just min restaurang, shop eller boendeanläggning.

Viktigt budskap till framtidens medarbetare

Att arbeta aktivt för att ha ett gemensamt värdskap tror jag är centralt för att bli en framgångsrik destination. Som lärare i hotell- och turismämnen försöker jag förmedla detta viktiga budskap till eleverna. För att gästen och besökaren ska bli nöjd med besöket, helst återkomma och förhoppningsvis rekommendera destinationen till andra behöver vi som arbetar på destinationen se oss själva som delar av en helhet. Att samarbeta, ha kunskap om alla delar, rekommendera varandras verksamheter och hjälpa besökaren hitta de övriga delarna på destinationen kan vara nyckeln till framgång.

Mina elever tycker ibland att det här är konstigt eftersom ”de andra ju är våra konkurrenter”. Men jag menar att nästa gång besökaren kommer kanske hen väljer ditt hotell, café eller aktivitetsföretag. Som destination tjänar vi alla på detta tänk i det långa loppet.

Tänk om alla som arbetar inom svensk besöksnäring hade samma inställning som den de visar upp i fjällvärlden. Vi är alla del av Sverige som destination och ambassadörer för Sverige. Samtidigt är vi del av den lokala eller regionala destination som vi verkar i och givetvis ambassadörer för den. Vi vill alla att våra besökare ska vara nöjda när de lämnar oss och förhoppningsvis bära med sig en längtan att komma tillbaka vid ett annat tillfälle.

Det finns många som kan lära och inspireras av de svenska vinterdestinationerna.

Skicka en kommentar

Tips: Du kan använda dessa html-taggar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

comment-discussion home camera files-empty envelop compass map bubbles4 stats-dots trophy cool Placebrander på facebook Placebrander på Instagram Placebrander på Twitter Placebrander på Linkedin dots-three-vertical snapchat-ghost chevron-right chevron-left
×