Valparadoxen

Ju fler valmöjligheter - desto svårare välja

Din besökares bokningsmönster

Corona har ställt livet och resandet på ända. Under sommaren har vi bland annat på landets destinationer i högre grad mött besökare från Sverige än besökare från utlandet. Corona har däremot troligen inte omkullkastat det bokningsmönster vi de senaste åren har kunnat se. Du kanske lever i tron att en bokning går blixtsnabbt efter ett par klick på nätet? Nej, så är faktiskt inte fallet.

Dagens besökare är tack vare Internet totalt överöst av resmöjligheter. Det skapar den så kallade valparadoxen – ju fler valmöjligheter vi har, desto mer ängsliga och obeslutsamma blir vi. Det här slår igenom i dagens bokningsmönster. Den genomsnittliga boendebokningen varar i otroliga 36 dagar och omfattar besök på hela 46 olika sidor (Källa: Google).

Det är också viktigt att skilja på dragare till destinationen och mersälj när besökaren väl kommit på plats. Det har nämligen visat sig att så mycket som hälften av upplevelsebokningarna sker efter att besökaren väl kommit till destinationen.

Vad innebär det för dig?

Istället för att bidra till kakafonin av valmöjligheter, gör det enklare för resenären genom att exponera få och målgruppsanpassade erbjudanden. Identifiera era dragare till destinationen som gör er unika och våga fokusera på dessa i marknadsföringen. Skapa inte innehållsförteckningar utan komplettera med flera erbjudanden när en bokning väl skett och besökaren är på plats.

Skicka en kommentar

Tips: Du kan använda dessa html-taggar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

comment-discussion home camera files-empty envelop compass map bubbles4 stats-dots trophy cool Placebrander på facebook Placebrander på Instagram Placebrander på Twitter Placebrander på Linkedin dots-three-vertical snapchat-ghost chevron-right chevron-left
×