EIBTM Barcelona

Jag har haft förmånen att besöka en av världens största mässor för kongresser. Den heter EIBTM och hålls i Barcelona varje år. Här följer några intryck från vistelsen.

Optimism i mötesindustrin
Rob Davidson, forskare vid University of Greenwich, presenterar varje år en trendrapport för mötesindustrin. I år tyckte han att det var svårare än någonsin, men konstaterar några saker:

– Brasilien håller på att utvecklas till världens sjätte största ekonomi, så här finns många möten att kamma hem och en ökad konkurrens att vänta.
– Kina genomför tunga investeringar i hotell, kongress- och mässanläggningar.
– 2011 inleddes starkt för mötesindustrin men har under slutet av året tappat fart något.
– Huvudstäderna dominerar mötesindustrin i Europa.
– ”Affärssjälvförtroendet” är lägre i Europa än i övriga världen.
– 79% av företagen säger att de kommer att lägga lika mycket eller mer pengar på möten och event under 2012.

Norden på EIBTM
Jag fick tillsammans med två kollegor i uppdrag att spana in de nordiska montrarna lite extra.

Islands marknadsföring fokuserade på kontrasterna. Hettan från vulkanerna och kylan från Atlantenvindarna. Jag är imponerad över Islands välpaketerade och tydliga äventyrliga fokus. Här snackar vi unika upplevelser som inte behöver mumbojumbosäljsnacket med ord som kvalitet och professionalitet. Destinationen är så attraktiv i sig.

Norge körde naket. Den nakna mannen på den hisnande klippan säljer naturupplevelsernas Norge – “the power of nature”. Jag gillade deras sätt att hantera uppfattningarna om Norge som dyrt och kallt. Genom att berätta vad som är dyrt och ge prisexempel på en vistelse bemöter de uppfattningen på ett ärligt sätt. Kylan använder de i sin tur som en USP och berättar om en livsstil där man möter kylan med rätt kläder och attraktiva vinterupplevelser.


Danmark
lockar till samtal genom sin lekfullhet. Med välkända Lego som dragplåster berättar de om “Mindblowing Meetings”. Danmark är de enda utav de nordiska länderna som vågat fronta med ett utav sina välkända företag, något som jag tror att de vinner på. De flesta kan i någon form relatera till Lego, och samtalet är därmed igång.

I Finlands något anonyma monter exponerar man design, men inte fullt ut, utan rätt så blygsamt. När jag frågar om unika upplevelser i Finland får jag veta att man kan åka med en isbrytare ut på havet något man inte kan göra någon annanstans i världen. Låter i och för sig exotiskt men inte tillräckligt starkt för mig att vilja förlägga ett möte till Finland. De hade åtminstone en kul vägg att fotografera sig vid – alltid nåt.


Sveriges
monter är clean och sparsmakad. Det är tydligt att Visit Sweden strävat efter att sticka ut genom att inte använda sig av stora bilder vilket de flesta övriga aktörer har. Troligtvis har tanken varit att fokus ska ligga på det personliga mötet vilket är bra. Jag blir dock lite besviken att de inte använder något utav alla fantastiska svenska varumärken eller besöksmål som en ingång till samtal när de ställer ut på EIBTM, men kanske kammade de hem många möten på mässan och det är ju det som räknas.

Bästa give-away
Colombia delade inte ut små meningslösa pryttlar inte. Nej, de gav bort träd. Efter att ha skrivit ett budskap till sitt träd kan man sedan följa trädets utveckling på webben. Colombia har förstått allt från CSR till engagemangsmarknadsföring.

Det är en liten värld
Eller rättare sagt, vi har fantastiska medarbetare på Jönköpings Convention Bureau. Jag är imponerad över hur Ante Jankovic och André Petzold (eller A and A som de tydligen kallas i branschen) på bara ett halvår lyckats nästla sig in i det globala nätverket av Convention Bureaus och kongressaktörer.

Skicka en kommentar

Tips: Du kan använda dessa html-taggar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

comment-discussion home camera files-empty envelop compass map bubbles4 stats-dots trophy cool Placebrander på facebook Placebrander på Instagram Placebrander på Twitter Placebrander på Linkedin dots-three-vertical snapchat-ghost chevron-right chevron-left
×