Energy-Vaasa – ett inspirerande grepp i jakten på talangerna
Vasaregionen i Finland har lyckats skapa ett starkt kluster inom energisektorn. En framgångsfaktor för Vasas utveckling är att attrahera talanger som kan vara med och utveckla företagen. I jakten på talangerna lanserade Vasaregionen en kampanj som blev förstasidesstoff i tidningar runt om i hela Finland.
Kampanjen hette Energy-Vaasa och var en rekryteringskampanj inspirerad av ”The Best Job in The World” där Queensland i Australien utlyste det attraktiva jobbet att vakta en ö under några härliga sommarveckor – en kampanj som genererade 34.000 ansökningar och internationell uppmärksamhet.
12 företag på 12 veckor
Vasaregionen gick ut och sökte en energiambassadör. Uppdraget gick ut på att under 12 veckor besöka 12 energiföretag och genom en aktiv webbnärvaro dela med sig av upplevelsen på ett kreativt och inspirerande sätt. I potten fanns förutom 12 arbetsgivarintyg boende på fyrstjärnigt hotell, en bil samt en lön på 30.000 Euro.
Amerikanske ambassadören utbildade
Ansökningarna trillade in och redan i den gedigna urvalsprocessen, där 6 slutkandidater fick komma och besöka Vaasa och de engagerade företagen, skapades stor uppmärksamhet kring projektet. Slutligen valdes en ung skarp kille ut som Vasaregionens alldeles egna energiambassadör och hans 12 veckor på 12 företag fick en massiv spridning. Hans ambassadörsperiod inleddes med att den amerikanska ambassadören i Finland fick ge en kort utbildning i konsten att ambassadera.
Vasabladet skriver till exempel ”Genom kampanjen sticker Vasa ut hakan som en kreativ och ungdomlig framtidsstad som fördomsfritt tar till sig nya metoder.” och det är precis vad de lyckats åstadkomma med kampanjen.