Ett roamingfritt Europa öppnar upp för den digitala besökaren
Så kallade roamingavgifter inom EU försvinner 15 juni 2017, efter ett beslut i EU-parlamentet – inga fler extraavgifter eller höga mobiltelefonräkningar efter utlandssemestern i Europa. Beslutet innebär att du kan ringa och surfa med din smartphone när du reser i andra EU-länder, utan att det kostar något extra.
Ett första steg mot slopandet av roamingavgifter sker redan i år, den 30 april, där telefonoperatörernas påslag sänktes med 70%, för att alltså försvinna helt 2017.
Detta kommer sannolikt påverka beteendet hos den digitala besökaren, som nu kan använda sin telefon eller surfplatta överallt, utan att behöva vänta och till exempel koppla upp på hotellets eller kaféets wifi. Rapporter kring resebeteende visar bland annat att bokningar av boende och aktiviteter sker allt senare, närmare resan – och inte helt sällan i sista minuten.
Här följer några saker att tänka lite extra på:
Mobilanpassade webbsidor
Webbsidor som anpassar sig efter den enhet som besökaren använder, oavsett om det är en smartphone, surfplatta eller dator, är viktigt.
Lätttillgängliga kontaktuppgifter på webben
Sannolikt letar en besökare efter kontaktuppgifter inför sitt besök: telefonnummer, epostadress eller adress/karta – se till att dessa finns lätt tillgängliga på webbplatser, Facebooksidor och liknande.
Språkanpassade webbsidor
Engelska räcker långt, ibland fungerar även Google Translate – men vill du ta hand om dina besökare på riktigt är rätt språk viktigt.
Bokning online
Allt fler bokar senare och senare, fler och fler i sista minuten. Det sker genom OTA:s, speciella dealsajter, appar eller direkt på sin sajt. Ha alltid en enkel och tydlig väg till bokning – även om det bara kan ske på telefon.
Håll koll på dina sociala kanaler
Många besökare förväntar sig snabba svar när de ställer frågor i sociala kanaler; håll koll på dina meddelande och kommentarer på Facebook, Instagram och Twitter – de är lika viktiga som din epost i vissa fall.