Europeisk sportturism på schemat
Förra veckan gick Europas första Sport Tourism Summit av stapeln i irländska Limerick. 250 delegater ifrån världsledande turism-och idrottsorganisationer samlades för att diskutera sportens inflytande i framtidens turismnäring.
Enligt The World Tourism Organisation är Sportturism den snabbast växande sektorn inom global turism. Det är lätt att genast tänka stort och dyrt i dessa sammanhang, vilket är missledande. Sportturism är ett brett begrepp, som inkluderar alltifrån världsomspännande event såsom olympiska spel till familjära golfweekends och lokalt utbud av idrottsföreningar. Sport lockar gammal som ung, aktiv som åskådare, rik som fattig. Målgruppen är därför ständigt växande och möjligheterna att utnyttja dessa i kombination med turismnäringen många.
Under veckans konferens diskuterades bland annat vikten av innovation i brist på ekonomisk tillväxt, där följande punkter rekommenderades att fokusera på:
1. Sportattraktioner – använd/rusta upp de redan existerande sportanläggningar som finns i destinationens upptagningsområde.
2. Sport Resorts – Locka privatpersoner till hotellanläggningar med gedigna och välutbyggda gymfaciliteter. Hälsotrenden håller i sig och fler och fler väljer aktiva semestrar.
3. Sportevent – Satsa på sportevent som lockar en bred publik. Sammanlänka dessa med andra turistattraktioner på orten för att locka gäster att stanna en längre period på platsen och därigenom få en helhetsupplevelse av destinationen.
4. Infrastruktur – Utvecklas vanligtvis i samband med större sportevent, och kan på sikt boosta sportturismen genom att erbjuda enkel transportering mellan olika idrottsanläggningar,
5. Tradition – Utnyttja idrottstraditionen i regionen och skapa marknadsföring kring denna. Bygg turismkampanjer kring känslor och sammanhållning som är igenkänningsfaktorer för en bred målgrupp. Involvera gärna idrottspersonligheter i event och marknadsföringsmaterial.
Sport Tourism Summit kan ses som ett stort steg i rätt riktning då det visar att turism-och idrottsorganisationer ser sin respektive roll i sammanhanget och är positiva till samarbete och idégenerering framöver.
Är du nyfiken på vad som mer diskuterades under konferensen? Ta en titt på nedanstående video och kika in på:www.sporttourismsummit.ie
European Sport Tourism Summit 2014 from EUROPEAN SPORT TOURISM SUMMIT on Vimeo.