Evenemang och platsmarknadsföring
Jag började veckan med att besöka konferensen “Sport och affärer” i Uppsala. I fokus stod evenemang som motor för regional utveckling. Här summerar jag lite av vad jag tog del av.
Gunilla Lindberg, ordförande i SOK berättade att de länder som vunnit OS lagt ca 60 MSEK på ansökan. När Sverige ansökte om vinter-OS lade vi 4 MSEK. Hon berättade också att OS i Vancouver omsatte 115 miljoner USD under 17 dagar, genererade 20780 nya arbetstillfällen samt 90 miljoner kanadensiska dollar i skatteintäkter. Huruvida värdet av ett OS överstiger kostnaderna är ett hett omdebatterat ämne men Gunilla har givetvis sin ståndpunkt klar och hoppas snart kunna ansöka om ännu ett OS.
Karin Mattsson Weijber, ordförande i Svenska Riksidrottsförbundet menar att staten är en av de största vinnarna på internationella evenemang eftersom de genererar stora momsintäkter och hon har därmed högt upp på sin agenda att få staten att satsa mer på att attrahera internationella evenemang.
Vasaloppets VD Jonas Bauer pratade om vikten av ett tätt samarbete mellan arrangör och kommun. Han exemplifierade genom att berätta att skid-VM i Falun år 2015 är förlagd till Vasaloppsveckan. Tack vare en tät dialog med de tre vasaloppskommunerna lyckades de snabbt besluta att flytta vasaloppsveckan 2015, men också att flytta sportlovet i tre kommuner. Detta då evenemanget är i stort behov av en engagerad och sportlovsledig lokalbefolkning.
Jonas Bauer berättade också om hur de lyckats förlänga sitt evenemang genom att utveckla CykelVasan. Genom detta drag gick de snabbt från en omsättning på 60MSEK till 100MSEK. I år tog 9000 biljetter till CykelVasan slut på 48 timmar. En kombination av god paketering och den långloppsboom som råder i landet.