Evenemang stärker platsvarumärket
Evenemang är ett av de vanligaste sätten för platser att skapa attraktionskraft. Efter en annorlunda tid ser vi hur evenemangen kommer tillbaka och kalendrar fylls återigen med planering såväl som spännande upplevelser.
Att koppla ihop en evenemangsstrategi med plattformen för platsvarumärke är smart. Ett långsiktigt arbete med evenemang stärker platsens identitet och ger möjlighet att sticka ut nationellt och internationellt.
I vår bok Platsmarknadsföring – konsten att attrahera invånare, besökare och investeringar till en plats, pratade vi med Max Markusson som tidigare var evenemangschef på Göteborg & co. Han delade med sig av fem saker som är viktiga att ha med sig när man planerar evenemang.
Fem tips kring evenemang:
- Sätt evenemanget i ett sammanhang och tänk långsiktigt
- Nyttja evenemanget som en plattform för något annat. Evenemanget är fyrverkeriet men både innan och efter kan verklig utveckling ske som gynnar platsen på lång sikt.
- Ta vara på stoltheten som byggs genom att stå värd för ett spännande evenemang.
- Tänk hållbart och våga ställa krav på evenemangsarrangörer att agera för ett hållbart samhälle.
- Hitta evenemang som passar just din plats. Gör inte det som alla andra gör.