Helsingborg vill bli bäst i världen på Internet
Han är Internetchefen som inte pratar om Internet utan om mänskliga beteenden. Att rekrytera Joakim Jardenberg till Helsingborgs Stad måste vara ett av de främsta genidragen i kommunal historia. Världen är i förändring och Helsingborg vill bli bäst i världen på Internet.
Två år – så lång tid har Joakim Jardenberg sagt att han står till förfogande för Helsingborgs Stad. Hans uppdrag är tydligt. Han ska se till att Helsingborg blir bäst i världen på Internet, bli den bästa staden de kan bli med hjälp av Internet och ska utse sin efterträdare. Uppdraget föranleddes med att Jardenberg var en nagel i ögat på kommunen.
– Under tio års tid var jag som en Internetjävel på kommunens axel och hade synpunkter på det mesta de gjorde, säger Joakim Jardenberg.
Kan bli Helsingborgs Ice Hotel
En utav de främsta utmaningarna för Helsingborg är att de i dagsläget inte har något som sticker ut.
– Vi har inget Ice Hotel. Att bli den plats där den fysiska och den digitala världen möts på smarta sätt kan bli vårt Ice Hotel, säger Jardenberg.
Helsingborg har bland annat skapat fri wifi på ett stort antal platser i staden.
– Nyligen gjordes en utvärdering av ett större idrottsevenemang och där var fri wifi i city en av de saker som besökarna var extra nöjda med. Det är en liten pusselbit i arbetet vi gör på Helsingborgs Stad.
För Jardenberg handlar uppdraget om att skapa en bättre plats och värld för många människor med hjälp av Internet. Det handlar om rätten till bra utbildning, äldrevård och arbete. Han menar att Internet förtjänar att tas på allvar.
Se dig omkring!
Joakim Jardenberg fokuserar helt och hållet på mänskliga beteenden och de behov invånare och besökare har i framtiden, men kanske framförallt idag. Hans tips till platsmarknadsförare är att öppna ögonen och titta på sina barns, sina föräldrars och sina vänners beteenden.
– Vi vänder ut och in på oss själva för att förstå framtiden, när vi kan göra det enkelt för oss själva och betrakta vår omvärld i nuet.
Våga göra misstag!
Jardenberg tror att landets kommuner och destinationsbolag skulle må bra av att skala av och tänka enkelt för att få saker gjort. Han förordar, precis som Wired-legenden Kevin Kelly, att prova nya vägar och att våga göra misstag.
Vad har då hänt i Helsingborg om 5 år om Joakim Jardenberg får drömma?
– Då behövs ingen Internetchef, Amazon och Taobao.com har etablerat sig i Helsingborg, Snowden har flyttat hit och Helsingborg ligger i topp bland platser som unga människor vill bo och verka på.
Joakim Jardenbergs tips till Placebranders
- Prata inte Internet, prata nätverk och nytta
- Se de underliggande behoven
- Gör möjligt, du behöver inte göra allt själv
- Ha ett utforskande förhållningssätt