Så applicerar du Ungdomsbarometerns insikter i platsutvecklingen

Hur skapar vi platser för unga?

Flera platser vi besöker runt om i Sverige brottas med sjunkande invånarantal och söker sätt för att bli mer relevanta för ungdomar. För att förstå vad dagens unga värdesätter har vi dykt ner i Ungdomsbarometerns generationsrapport för 2025. Genom svar från 17 445 personer mellan 15 och 24 år får vi en tydligare bild av hur generation Z skiljer sig från tidigare generationer. Vi har kollat på vad de tycker, tänker och prioriterar för att skapa oss en bild av hur det kan påverka hur vi ska skapa platser där den här generationen vill leva och verka.

Ungdomsbarometern listar fem centrala insikter från undersökningen:

  1. Fler unga drömmer om att bli entreprenörer, särskilt killar på gymnasiet, där en av fem vill starta eget direkt efter studenten.
  2. Samtidigt växer materialismen och ekonomisk oro, där nästan hälften känner stress över sin privatekonomi.
  3. Idealism är på nedgång då intresset för miljö-, klimat- och jämställdhetsfrågor minskar.
  4. Synen på relationer blir mer traditionell – nio av tio unga ser en livspartner som det främsta målet med en relation.
  5. Trots tidigare dystra framtidsutsikter ljusnar synen på framtiden något, och fler upplever sin tillvaro som socialt stimulerande.

Genomgående för rapporten är att det finns en mer individualistisk syn än tidigare. Många unga vill gärna uppfattas som framgångsrika och rika och ser företagande som den bästa vägen till självförverkligande. Inspirerade av sociala medier drömmer allt fler om att bli entreprenörer eller företagsledare för att tjäna pengar och uppnå status tidigt i livet. Sociala medier påverkar alltså hur och vilka ungdomarna jämför sig med jämfört med tidigare generationer och det kan vara svårt att uppskatta de egna framgångarna.

I en orolig omvärld fokuserar många på att ta hand om sig själva i större utsträckning vilket också slår in på spåret om att tjäna pengar. Trots detta är inte skolan och bra betyg den självklara vägen för att nå dit. Istället ser dagens ungdomar möjligheten att kunna utforma sitt liv som själv vill ha det genom att vara entreprenör.

Topp tio yrken unga kan tänka sig arbeta som permanent:

  1. Företagsledare / Chef (48%)
  2. Entreprenör (41%)
  3. Ingenjör (29%)
  4. Jurist / Advokat (26%)
  5. Psykolog /Psykoterapeut (24%)
  6. Arkitekt / Inredningsarkitekt (23%)
  7. Skådespelare / Artist (21%)
  8. Forskare (20%)
  9. Pilot (20%)
  10. Polis (20%)

Konservativa värderingar framträder också i undersökningen, särskilt i frågor om könsroller. Samtidigt minskar engagemanget för woke-värderingar, och färre identifierar sig som exempelvis feminister eller miljöaktivister. Generation Z fortsätter att söka trygghet i en orolig värld, och fler än tidigare anser att det är viktigt att bekämpa arbetslöshet och främja ekonomisk tillväxt, enligt ungdomsbarometerns resultat.

Efter bottenresultat i framtidstro 2023 börjar nu attityderna ljusna lite. Fler tror på den egna framtiden som ljus jämfört när vid frågan om hur de ser på samhället. Fler vill resa igen och upptäcka nya platser – vilket är ljuv musik i en platsutvecklares öron.

“Jag tycker mig se att fler och fler drar ihop sina kompisgäng och kör en fjällvandring, åker iväg och campar, åker på skidresa osv. och jag tror det kommer bli ännu mer att folk börjar komma på och hitta på mer grejer, jag tror att fler och fler börjar bli trötta på att bara sitta hemma med sina mobiler och umgås över internet och kommer därav bli mer kreativa att hitta på roliga aktiviteter tillsammans!” – Tjej, 22 år. Citat från Ungdomsbarometern.

Vad skapar en attraktiv plats?

Professor Charlotta Mellander vid Jönköping University menar att attraktion är olika för olika människor och kan vara ett väldigt subjektivt begrepp. Men när det gäller attraktion som ger ekonomiska avtryck i platsens utveckling så finns det några faktorer som är gemensamma för de platser som växer:

- Att vara en plats där det går att konsumera, och inte enbart en plats där det produceras. Där det finns möjlighet för invånare och besökare att gå på restaurang, caféer, evenemang och att shoppa.
- Att vara en estetiskt tilltalande plats. Människor tycker att det är trevligare att bo på och besöka vackra platser.
- Att ha en viss hastighet i form av kommunikationer. Jobbar du med en mindre plats så vill du att dina invånare enkelt ska kunna ta del av det som erbjuds på en närliggande större plats.
- Att ha en god offentlig service är en grundförutsättning

Så hur kan vi använda dessa lärdomar?

Baserat på vad vi vet om generation Z och vad som skapar attraktiva platser ser vi att det finns mängder med möjligheter om man vill satsa på att attrahera denna målgrupp. Förutom att skapa inkluderande platser där unga vill vistas ser vi också att ni kan se över följande delar på era platser:

  • Den ekonomiska oron är påtaglig bland unga, med materialism och ekonomisk stress som växande faktorer. Utveckla prisvärda boenden för att minska deras ekonomisk stress. Det är också en god idé att genomföra arbetsmarknadsinsatser som hjälper unga in på arbetsmarknaden.
  • Unga har ett ökat intresse för att tjäna pengar och att starta eget. Ta till vara på det unga entreprenörskapet genom att lyfta fram befintliga och skapa fler entreprenörshubbar, inkubatorer och stöd för unga företagare. Se över vilka utbildningar och nätverk ni kan erbjuda för unga, inklusive mentorskap och finansieringsstöd.
  • Möjligheten att kunna resa och uppleva världen är så pass viktigt för de unga att det påverkar vilken bostadsort de väljer. Se därför till att kollektivtrafiken till närliggande storstäder och utbildningsorter fungerar väl.

När vi målar upp visioner om framtiden måste vi förstå de som ska leva och verka på platserna vi försöker skapa. Tusen tack @ungdomsbarometern för en intressant rapport!

 

Fakta om undersökningen

Intervjumetod: Enkät via postal och digital inbjudan genom slumpmässiga urval, samt fokusgrupper och djupintervjuer
Målgrupp: Unga i Sverige 15–24 år
Fältperiod: 3 oktober – 4 November 2024
Antal intervjuer: 17 445 st

Läs hela rapporten här.

Skicka en kommentar

Tips: Du kan använda dessa html-taggar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

comment-discussion home camera files-empty envelop compass map bubbles4 stats-dots trophy cool Placebrander på facebook Placebrander på Instagram Placebrander på Twitter Placebrander på Linkedin dots-three-vertical snapchat-ghost chevron-right chevron-left
Logga in