Innovationsdistrikt

i en tid då allt fler snackar innovationsdistrikt, reder vi i begreppen.

Innovation Districts – vad är det egentligen?

En innovationsdistriktsvåg sveper över världens städer – även i Sverige. Ett Innovation District är ett tätt centrum för ekonomisk aktivitet där innovation, entreprenörskap, kreativitet och stadsutveckling möts.

Traditionellt har innovation koncentrerats till platser som Silicon Valley med isolerade företagscampus. Nu växer en ny modell fram – ”Innovation Districts”. Eller ny och ny – termen började användas i början av 2000-talet, men fick ett uppsving 2014 när forskarna Bruce Katz och Julie Wagner från Brooking Institution publicerade sin rapport ”The Rise of Innovation Districts”.

Ett Innovation District är tätt sammansatta områden som är tillgängliga med kollektivtrafik och kombinerar arbetsplatser, bostäder och fritidsaktiviteter. Målet är att främja kreativitet, samarbete, innovation och hållbar stadsutveckling. Här samlas forskningsinstitutioner, företag, start-ups, och affärsinkubatorer och samarbetar nära offentliga aktörer. Modellerna för innovationsdistrikt varierar, men de skapas primärt i tre olika typer av områden: centrala stadskärnor, ombyggda industriområden och förortsområden.

Innovation District är inte en formell certifiering

Att bli ett Innovation District är inte någon formell certifiering eller godkännandeprocess. Istället handlar det om att uppfylla vissa etablerade kriterier, som jag försöker sammanfatta nedan. Det är vanligt att områden marknadsför sig som innovationsdistrikt när de har dessa element på plats. Vissa ansluter sig också till globala nätverk som The Global Institute on Innovation Districts (GIID).

  • Tät integration av olika funktioner – Området ska samla forskning, utbildning, näringsliv och boende i en sammanhängande miljö som främjar samarbete och innovation.
  • Starka nätverk och partnerskap – Ett Innovation District kräver aktivt engagemang och samarbete mellan aktörer som universitet, företag, kommuner, startup-scener och andra samhällsaktörer.
  • Synlighet och internationellt engagemang – Många Innovation Districts deltar i internationella nätverk och samarbetar globalt för att främja idéutbyte och attrahera investeringar.

Innovation District Playbook

GIID har tagit fram en ”District Playbook”, som är ett ramverk för att åstadkomma distriktdrivna innovationssystem.

”Our District Playbook is a blueprint to help innovation districts become centers of change and impact. This means organizing your district around the societal problems your district is best positioned to solve.”

Julie Wagner, president GIID

GIID beskriver i sin playbook viktiga steg att ta:

  • Organisera: sätt vision, styrstruktur och finansiering.
  • Definiera styrkeområden: att formulera nischade teknikområden ger er konkurrensfördelar och skapar tydlighet.
  • Skapa sammanlänkade platser: satsa på människocentrerad design, gångvänlighet och tillgänglighet. Möjliggör samarbete mellan företag, forskare och samhälle.
  • Främja konvergens: stöd tvärvetenskaplig innovation.
  • Främja inkludering: engagera lokalinvånarna och koppla dem till innovation.
  • Stöd hållbarhet: utveckla labb fokuserade på klimatlösningar.
  • Bygg kritisk massa: skapa koncentration av talang, företag och infrastruktur.
  • Främja levande samhälle: stärk sociala nätverk genom program och evenemang som binder samman aktörer.
  • Kommunicera: skapa ett tydligt varumärke och kommunikationsstrategi som stämmer med mål och vision.

Viss kritik mot Innovation Districts

Innovation Districts har i viss mån kritiserats. Vissa menar att Innovation Districts inte alltid lever upp till sina mål om ökad innovation och ekonomisk tillväxt. Ofta gynnas redan etablerade företag och individer, snarare än att stötta nya entreprenörer och start-ups. Många Innovation Districts lockar främst tekniskt och akademiskt orienterade individer, vilket kan leda till en homogen befolkning. Sammanfattningsvis pekar kritiken på att Innovations Districts ofta har goda ambitioner, men ibland misslyckas med att skapa en inkluderande utveckling. Kritiken har lett till att många nu utforskar nya sätt att utforma Innovation Districts som bättre möter dessa utmaningar.

Kombinera innovation och platsutveckling

Som ofta med trender, är det lätt att frestas. Jag kan tänka mig att många områden klarar sig fint att jobba med liknande approach utan att behöva sätta etiketten ”Innovation District” på sitt område. Jag kan också tänka mig att vissa springer in i en metodik och sätter etiketten ”Innovation District” utan att kunna leva upp till den. Och såklart, så finns det många fina exempel på de som blivit ett ”Innovation District” och gör imponerande saker som ger effekt. Det viktigaste tror jag för dig som jobbar i ett område med hög grad av innovation, är att ta platssamverkan till nästa nivå, och våga testa nya arbetssätt. Att inspireras globalt och att hitta nya sätt att kombinera innovation och platsutveckling.

Även om ni i formell mening inte väljer att bli ett ”Innovation District”, så finns det en stor potential i att kombinera innovation och platsutveckling. Det vi på Placebrander ser är att många platser har både innovation och platsutveckling, men att inte lika många lyckas kombinera dessa båda aspekter. Hur görs det? Låt oss titta på några goda exempel, som också bidrar till platsens attraktivitet.

Skapa multifunktionella mötesplatser – etablera gemensamma utrymmen där innovativa företag, forskningsinstitut och kulturella aktiviteter kan samexistera. Kista Innovation Park (bilden ovan) är ett samarbete mellan Ericsson, Kista Limitless och Vasakronan. De kombinerar tech, mat, kreativitet och idrott, och innovation flyttar ut i stadsrummet.

Kombinera testbäddar med stadsliv – skapa testområden där ny teknik eller hållbarhetsinnovation testas direkt i stadsmiljön, samtidigt som platsen görs mer attraktiv för invånare och besökare. Amsterdam Smart City låter tekniska lösningar för hållbarhet testas i verklig stadsmiljö, vilket lockar både forskare och allmänheten. Vi har tidigare beskrivit hur Göteborg utvecklar lösningar för ett mer tillgängligt Europa.

Bygga nätverk och kluster – anslut aktörer från olika sektorer och korskoppla teknisk innovation med kreativa industrier. Station F i Paris samlar tech-startups, designstudios och innovationsprogram under samma tak för att främja både innovation och stadsutveckling.

Samarbeta med lokalsamhället – Engagera invånarna för att säkerställa att innovationer svarar på reella behov och att invånarna känner att de kan dra nytta av utvecklingen. Barcelonas 22@ Innovation District har skapat sätt att engagera invånare och lokala företag.

innovation district

Exempel på Innovation Districts

MaRS

Glasgow City Innovation District

Knowledge Quarter Liverpool

Pittsburgh Innovation District

Innovation Quarter Winston-Salem

Brainport Eindhoven

Helsingborg Innovation District

Lund Innovation District

Skicka en kommentar

Tips: Du kan använda dessa html-taggar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

comment-discussion home camera files-empty envelop compass map bubbles4 stats-dots trophy cool Placebrander på facebook Placebrander på Instagram Placebrander på Twitter Placebrander på Linkedin dots-three-vertical snapchat-ghost chevron-right chevron-left
Logga in