Jönköping får internationell uppmärksamhet genom Esther

CNN jonkoping

Vad har lilla Jönköping och miljonstaden Vancouver gemensamt? Jo, de har i dagarna blivit utsedda till två av världens hälsosammaste städer! Fräckt tycker givetvis vi på Placebrander som gläds åt den internationella uppmärksamheten till vår hemort.

Varje år publicerar CNN en ranking av de 10 mest hälsosamma städer att leva och bo i. Inte helt oväntat förblir Melbourne i topp, för fjärde året på raken, tätt följt av Köpenhamn, Vancouver och vårt kära Jönköping. Bland kriterierna finns bland annat utbud av cykel-och vandringsleder, luftrenlighet, trygghet och sjukvårdskvalitet.

Det är framförallt genom sitt vältuvecklade sjukvårdssystem som Jönköping uppmärksammats i CNNs rapport. Under det senaste decenniet har projektet Esther drivits av ett nätverk av läkare, sjuksköterskor och landstingspersonal med målet att effektivisera och kvalitetssäkra sjukvårdsprocesser för äldre personer i Höglandsregionen. Projektet startade med framtagandet av Esther – en fiktiv person som representerade den målgrupp man hade i syfte att hjälpa i vardagen.

cnn jonkan 2

För att behålla målgruppen central under arbetets gång, valde man att döpa hela projektet till just Esther, vilket nu blivit en välanvänd referens i sjukvårdssammanhang både i Sverige och utomlands. Delar av projektgruppen reser flitigt runt till konferenser runtom i världen för att dela med sig av vinsterna av projektet där man lyckades minska både väntetider, antalet inläggningsdagar och omkostnader distinkt på kort tid. Processen fokuserade på att ta bort mellanled och se till att patienten kom till rätt vårdinstans så snabbt och smidigt som möjligt.

CNN’s skribenter var imponerade till den grad att de uppmanade världens ledare att boka in ett studiebesök i Jönköping för att få inspiration till framtida sjukvårdspolitiska motioner. Det är givetivs positivt att Jönköping sätts på kartan internationellt som nytänkade och ständigt utvecklande stad. Det man kan ifrågasätta är hur varumärket Jönköping, som bygger på att framhäva stadens företagsamhet för att locka professionell arbetskraft till regionen samt öka inflyttningen av ung befolkning, påverkas av detta fokus på äldreomsorg. För ungdomar kan möjligtvis staden uppfattas som tråkig när satsningar på den äldre generationen hamnar i blickfånget snarare än det arbete som läggs ner på att göra regionen attraktiv för yngre invånare.

 

 

 

Skicka en kommentar

Tips: Du kan använda dessa html-taggar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

comment-discussion home camera files-empty envelop compass map bubbles4 stats-dots trophy cool Placebrander på facebook Placebrander på Instagram Placebrander på Twitter Placebrander på Linkedin dots-three-vertical snapchat-ghost chevron-right chevron-left
Logga in