Kanadas negativa turismtrend vändes av framgångsrik kampanj
Vad har Kanada och Sverige gemensamt i turismsammanhang? Jo, bägge länderna rankar högt i undersökningar över mest attraktiva turistmål med intressant kultur och fascinerande naturupplevelser. Bägge länderna ligger däremot sämre till när det gäller resmålens prisvärdhet, vilket leder till att dessa platser för många förblir ett drömresmål snarare än verklig semester.
The Canadian Tourism Commission (CTC) tog fasta på denna information och skapade den framgångsrika kampanjen ”Upgrade to Canada”.
Kampanjen som genomfördes av CTC i samarbete med resebyrån Expedia, gick ut på att erbjuda resande på flygplatser runtom i Europa att uppgradera sina flygbiljetter till en drömresa till Kanada – helt gratis! De som tackade ja blev utrustade med smartphones och accepterade samtidigt att deras resa videofilmades av ett professionellt team som sedan delade deras upplevelser via diverse sociala mediekanaler. Idén var att sprida good will och information om de unika upplevelser Kanada har att erbjuda men samtidigt påvisa att höjdpunkterna inte behöver kosta skjortan.
”Upgrade to Canada” visade sig bli en stor succé och man beräknar att antalet besökare ifrån de involverade länderna ökade med 10 % jämfört med tidigare år. Kampanjsidan lockade över 150 000 besökare och initiativet blev en stor snackis på sociala medier vilket resulterade i en ökning av kommentarer med 680 % (!)
Turismtrend
Att använda privatpersoner som kommunikatörer är en turismtrend som ännu en gång visat sig vara en framgångsfaktor. Detta leder till ett personligt engagemang där dessa personer blir varumärkets förlängda arm ut till konsumenterna. Deras nätverk sprider i sin tur vidare information ryktesvägen, vilket i dagens digitala samhälle kan generera enorm uppmärksamhet och positiv PR.
Kanske kan Kanadas väl genomtänkta men enkla kampanj bidra till nya idéer inom lokal platsmarknadsföring då vi i Sverige står inför en liknande utmaning med en stark valuta gentemot flertalet länder.