Kommunranking Instagram – här är de mest framgångsrika kommunerna på Instagram
Vid marknadsföringen av en plats är förmedlingen av vackra bilder ett utav de mest kraftfulla verktygen. Därför är det häpnadsväckande att se den blygsamma närvaro våra svenska kommuner faktiskt har på Instagram. Instagram är en enkel app för att sprida bilder och har i dagsläget över 150 miljoner användare.
Kommunranking Instagram
Den här rankingen är gjord utefter antal följare den 2 oktober 2013. (inom parentes ranking antal invånare).
1. Jönköping, @jkpg, 2649 följare (10)
2. Stockholm, @visitstockholm, 2431 följare (1)
3. Göteborg, @goteborgcom, 1509 följare (2)
4. Landskrona, @landskronastad, 795 följare (51)
5. Ystad, @shareystad, 562 följare (86)
6. Halmstad, @halmstadskommun, 485 följare (18)
7. Åre, @visitare, 432 följare (206)
8. Oskarshamn, @attraktivaoskarshamn, 302 följare (96)
9. Ockelbo, @ockelboturismcenter, 235 följare (264)
10. Borås, @boraspunktcom, 223 följare (13)
11. Vetlanda, @vetlandakommun, 205 följare (92)
12. Sölvesborg, @solvesborgskommun, 183 följare (134)
13. Västervik, @visitvastervik, 181 följare (69)
14. Höganäs, @hoganaskommun, 161 följare (101)
15. Falkenberg, @visitfalkenberg, 158 följare (55)
16. Skellefteå, @skellefteakommun, 149 följare (28)
17, Trosa, @visittrosa, 137 följare (189)
18. Uddevalla, @uddevallakommun, 136 följare (43)
19. Umeå, @umeakommun, 127 följare (11)
20. Varberg, @varbergbesokare, 119 följare (37)
Se hela listan här
Här kan du se förteckningen över Sveriges alla kommuner: Kommunranking Instagram
Kommentarer
- Ockelbo och Åre är några av de platser som sticker ut mest på ett positivt sätt om man jämför antal följare med antal invånare
- En del platser fokuserar på att uppmana Instagramanvändare att tagga sina bilder med exempelvis #älskaåre eller #mymalmö. Den typen av insatser är också ett utmärkt sätt att skapa engagemang på och omfattas inte av just den här sammanställningen.
- Ett stort antal kommuner har registrerat ett användarnamn på Instagram utan att vara aktiva överhuvudtaget.
Så här är sammanställningen gjord
Det finns såklart många sätt att mäta framgång på. Just den här sammanställningen är gjord genom sökning på kommunens namn på Instagram. Därefter har det officiella kontot för en kommun valts ut. I de fall det funnits ett konto kopplat till destinationsbolaget eller turistbyrån har detta valts framför kommunens konto. Har du hittat något fel kring din plats i sammanställningen, hör av dig till helena@placebrander.se
Instagramtips för kommuner
- Skapa ett konto för din plats och inte enbart för din kommun. En kommun är i mångas ögon i mångt och mycket en organisation och det vi framförallt vill följa och engagera oss i är platser som ligger oss varmt och hjärtat.
- Hitta människor inom eller utanför din organisation som tycker Instagram är roligt och som har känsla för vad som skapar engagemang. Ge några ramar och lämna därefter stor frihet.
- Några av de platser som lyckats bäst på Instagram är de som engagerat invånarna i att sprida bilden av sin plats. Exempelvis Jönköping och Landskrona som varje vecka låter en ny invånare styra kontot.
- Se inte Instagram som ett verktyg där du ska kränga saker/biljetter eller generera gilla för en Facebook-sida. Se det snarare som ett inspirerande och engagerande verktyg för att sprida bilden. Det skapar långsiktigt engagemang för din plats. Låt Instagram leva sitt egna liv.
- Fundera lite innan du skapar ett kontonamn för din plats. Exempelvis kanske en kommun med namnet Malung-Sälen inte ska heta så på Instagram utan välja vilken del av sitt varumärke som är starkast och fokusera på det.
- De platser som ännu inte gett sig ut på Instagram kan drabbas av att sitt platsnamn är taget. Ibland går det att resonera med den person som skapat kontot – om det är en äkta ambassadör för din plats får ni överta det. Ibland går det inte alls att resonera och då finns det säkert smarta och kreativa alternativ att döpa ert konto till.
- Att regga ett konto är superenkelt och görs smidigast genom att först ladda ner appen till en telefon och sedan skapa ett konto. Sök på Instagram i Google Play eller App Store.
Relaterat material
Kommunranking, antal Google-sökningar – en ranking som Placebrander gjorde tidigare under 2013 på antalet Google-sökningar per kommun
Följ Placebrander på Instagram
Linda Nordgren
2 oktober 2013 01:18
Kul att ni gjort en genomgång! Lite trist att ni bara tittat på hurvida kommunen har ett konto eller inte. På Malmö stad har vi bilder från staden under #mymalmo så att alla Malmöbor kan bidra med sina bilder
Helena
2 oktober 2013 01:20
Strålande bra att ni gör det! Ja, detta gäller enbart konton, därav det lilla förtydligandet att flera platser är bra på att engagera på andra sätt, exempelvis genom taggen #älskaåre eller #mymalmö. Nästa gång får det bli en #-ranking 🙂 /Helena, Placebrander
Linda Nordgren
2 oktober 2013 02:24
Ja, men vårt konto @mymalmo verkar inte vara med på listan. Men sant, vi har inte gjort någon större kontosatsning då vi sett större värde i en #-kampanj 🙂
Helena
2 oktober 2013 02:37
Nu är ert @mymalmo-konto med. Lycka till i ert fortsatta arbete!
Sandra
2 oktober 2013 01:30
Hej!
Ni har missat vårt konto! @varbergbesokare
I vårt fall har en privatperson vid efternamn Varberg samma användarnamn som vi var ute efter. Därav tillägget besokare efter som vår sajt ligger under 🙂
/ Sandra, Marknad Varberg
Helena
2 oktober 2013 01:47
Tack Sandra för informationen! Nu är det uppdaterat!
Albin Ponnert
10 oktober 2013 12:34
Sandra, du bör kolla in fotoeventet #endagivarldsarvet, som kommer hållas 24/10, eftersom Grimeton ligger i närheten av dig. Tipsa gärna vidare och läs mer på http://www.endagivarldsarvet.se
Palaemona Mörner
2 oktober 2013 02:00
Hej Placebrander.
Vi vill gärna vara med på kommunlistan med vår kampanjsajt boinykoping.nu. Där strömmar Instagrambilder in i ett fint flöde.
Hälsningar,
Palaemona Mörmer
Kommunikationschef Nyköpings kommun
Helena
2 oktober 2013 02:12
Hej Palaemona, ni är med i rankingen med ert Instagramkonto @boinykoping, se hela förteckningen i länken ovan så hittar du er. Lycka till med det fortsatta arbetet kring att attrahera nya invånare!
Fredric
2 oktober 2013 02:14
Jättekul initiativ Helena!
Helena
2 oktober 2013 02:22
Tack Fredric!
Jacob
2 oktober 2013 06:49
Svenska kyrkan hade varit 4:a
Sofie Gunnarsson /Attraktiva Oskarshamn AB
3 oktober 2013 07:47
Tack för att du uppmärksammar och jobbar för platsers utveckling och inspirerar oss Platsutvecklare att bli ännu bättre! Keep up the great work Helena!
Helena
4 oktober 2013 03:14
Tack för peppande ord Sofie!
Caroline Andersson /Falkenbergs Turist AB
4 oktober 2013 10:10
Mycket intressant läsning! Tack!
Helena
4 oktober 2013 03:13
Tack för positiv feedback Caroline!
Åsa Rosén
4 oktober 2013 12:26
Roligt att #jkpg ligger så bra tid – gillar verkligen idén att kommuninvånarna ger olika perspektiv av kommunen. Snyggt jobbat Helena 🙂
Helena
4 oktober 2013 03:14
Tack Åsa! 🙂
Albin Ponnert
10 oktober 2013 12:31
Sveriges f.n. största fotoprojekt med sverigebilder pågår för fullt i Instagram just nu, och kommer resultera i en fotobok inom kort med tillhörande utställningar.
Spana in #enjoysweden samt läs på hemsidan för projektet.
Kan även tipsa om att de svenska världsarven arrangerar ett fotoevent under 24 h i Instagram med taggen #endagivarldsarvet, den 24/10.
Helena
10 oktober 2013 12:33
Coolt, tack för tips!
Albin Ponnert
10 oktober 2013 12:35
hemsidan är http://www.enjoysweden.hemsida24.se
Skicka en kommentar