Kunskap och inspiration ska locka hemvändare till Norrbotten

Hur ser arbetsmarknaden ut? Hur är tillgängligheten till förskolor? Hur bidrar platsen till att lösa vardagslogistiken? Dessa frågor fick representanter från Luleåregionen svara på under eventet Hemlängtan som arrangerades i Stockholm den 6 april. Eventet fokuserade främst på att informera och inspirera utflugna norrbottningar om regionens utveckling. Slutgiltigt mål: få människor att vända hem.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få de senaste trenderna inom platsmarknadsföring

Barnfamiljer och karriärklättrare

Eventet, som totalt lockade cirka 500 nyfikna besökare, arrangerades på Junibacken på förmiddagen och på Boulebaren i centrala Stockholm på kvällen. På Junibacken möttes kommun-och företagsrepresentanterna framförallt av barnfamiljer. Då lyftes bland annat frågor gällande barnomsorg, kommunernas närhet till natur och bostadsmark, samt frågor kring logistik och tillgängligheten mellan jobb och fritidsintressen. Enligt Jörgen Hult, varumärkesansvarig i Piteå kommun, så är det allt viktigare för människor att platsen de bor på hjälper till att förenkla vardagspusslet.

En plats för barnfamiljer. Potentiella hemvändare pratar med representanter från Luleåregionen. Plats: Junibacken, Stockholm. Foto: Viveka Österman

Under kvällen däremot var det en helt annan målgrupp som besökte eventet.

-På kvällen mötte vi mer de som flyttat ut nyligen, och som är mitt uppe i utbildningen eller i karriären. De är inte intresserade av att flytta hem ännu, men däremot är de nyfikna och vill ha information om allt som händer här uppe. Så vi vill inte pressa dem, utan mer berätta om regionens utveckling. När de känner sig mogna och det är dags att se sig om – ja, då finns vi här, säger Jörgen Hult.

Och att människors flyttprocess inte sker över en natt, det är kommunerna väl medvetna om.

– Egentligen handlar ett sådant här event mer om att sprida kunskap och inspiration om regionens utveckling. Hemvändare vill veta att det byggs och att det finns ett innovativt tänk i sina framtida kommuner. Har man kunskap om platsen är det lättare att ta till sig den förändring som sker.

 

Under kvällen var det fokus på inspirerande samtal. Och boule såklart. Plats: Boulebaren, Stockholm. Foto: Viveka Österman

”Ökad kompetens”

Med fler investeringar och jobb i regionen behövs det mer arbetskraft. Hemlängtans huvudsakliga mål menar Jörgen Hult därför är att få en ökad inflyttning och säkerhetsställa kompetensförsörjningen.

– Vi behöver bli fler och garantera servicen och standarden. Framförallt behöver vi säkra skattebetalandet över tid.

Varför ska människor vända hem då?

– Norrbotten är en attraktiv region där det är enkelt att bo och leva. Här får man mycket för sina pengar. Du kan ha sommarstuga, ett stort hus och samtidigt ha råd att åka på semester. Det är en spännande och intressant region, som hela tiden utvecklas och tänker nytt.

Under eventet fanns det minst 15 familjer som aktivt söker arbete och bostad i regionen. Kommer Hemlängtan bidra till fler hemvändare än så?

Ja, det återstår att se.

 

 

Skicka en kommentar

Tips: Du kan använda dessa html-taggar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

comment-discussion home camera files-empty envelop compass map bubbles4 stats-dots trophy cool Placebrander på facebook Placebrander på Instagram Placebrander på Twitter Placebrander på Linkedin dots-three-vertical snapchat-ghost chevron-right chevron-left
×