London tar hjälp av marknadsföringslegenderna M&C Saatchi
I marknadsföringsvärlden är brittiska Maurice & Charles Saatchi legender och ses av många nästintill som superhjältar. De var banbrytande i sitt sätt att integrera reklam med politik, modern konst och avancerad teknologi under 70-talet och har sedan dess drivit två av de största reklambyråerna i modern tid.
Trots att de båda bröderna sedan länge lämnat England för andra sidan Atlanten, är de fortfarande mycket uppskattade på hemmaplan. Maurice har till och med belönats med titeln Baron för sitt inflytande inom både politik och företagande. Bröderna ger nu tillbaka till sitt hemland genom att skapa Transport of London’s nya underground kampanj.
Runtom i Londons tunnelbanesystem ser man numera posters av exotiska platser att besöka i London med omnejd, skapade i typisk Saatchi & Saatchi-anda med naivistisk stil, starka färger och enkla men tydliga taglines. Givetvis står all transportinformation på affischerna för bästa möjliga service.
Transport of London hoppas få både turister och invånare att upptäcka nya delar av staden genom att framhäva moderna destinationer framför uttjatade klassiker som Big Ben och Buckingham Palace. Samtidigt blir väntetiden i tunnelbanan mycket trevligare med dessa uppiggande konstverk på väggarna. Win-Win!