Ljuset som attraktionskraft
Ljuset skapar attraktion
Vanligtvis brukar vi dra oss inomhus för att mysa i värmen när kylan och mörkret kommer. Men många plaster arbetar just med ljus som attraktionskraft för att locka ut människor att upptäcka staden på ett inspirerande sätt.
Det var längesedan vi svenskar spenderade så mycket tid utomhus som vi gjort under 2020. Varför inte fortsätta med det trots lite kallare grader? Om tre veckor går vi mot ljusare tider igen men tills dess ska vi inte låta något mörker stoppa oss!
På första advent hade Göteborg premiär för en ljuskonstpromenad i centrala delarna av staden. På promenaden blir du bland annat välkomnad av två gigantiska huvuden som består av 4000 LED-lampor vardera.
Men Göteborg är inte först med att använda ljus som attraktionskraft. Flera andra platser har tidigare arbetat med ljuskonst på sina destinationer. I fredags kickade Norrköping igång sin Light Art Festival med temat ”tillsammans”. I år har man även ett nytt inslag i form av en digital guidning i appen Norrköping Go.
En annan plats som är gammal i gemet är Lights in Alingsås som startade redan år 2000. Här arbetar ljusdesigners och studenter tillsammans för att skapa konstverken och ingen vet vad resultatet blir förrän dagen då evenemanget invigs.
Ett fjärde exempel på en plats som använder ljus som attraktionskraft är Smögen med sin Island of Light. Festivalen lockar vanligtvis besökare från hela världen och fokuserar på att lyfta den karga naturen och de rosa granitklipporna.
Enligt Charlotta Melander, professor i nationalekonomi vid Jönköping University, är en estetisk plats något som skapar attraktion. Vi som människor tycker det är trevligare att bo och besöka vackra platser. Skulle ljuskonst kunna vara ett sätt att göra din plats mer estetiskt tilltalande? Tänk både stort och smått. Bara ett upplyst rött hjärta kan göra en stor skillnad.