Made by Sweden – Volvo omfamnar Sverige
Från att ha använt platsvarumärket Sverige och superstjärnor som Zlatan, Robyn och Swedish House Mafia tar Volvo konceptet steget längre och kopplar samman sitt varumärke med olika delar av Sverige med tillhörande kändisar. Made by Sweden består numera av exempelvis ”Made by Södermanland”, ”Made by Dalarna” och ”Made by Småland”.
Bärare för hela kampanjen är Oskar Linnros och Amanda Bergmans tolkning av Ted Ströms ”Vintersaga”. I filmen ser vi bland andra Emma Green, Timbuktu, Carin Rodebjer och Börje Salming visa upp sina delar av ett vemodigt Sverige. Att flera av kändisarna stått upp för mänskliga rättigheter i offentlighetens ljus gör ju heller inte saken sämre.
Nationell och lokal kampanj
Kampanjen är både nationell och lokal på ett inspirerande vis. En kraftfull exponering av filmen på TV ackompanjeras med stortavlor, Google Adwords och sajter som är lokalt anpassade beroende på var du befinner dig. Till och med unikt plåtade bilder med utpekade platser i de olika delarna av Sverige.
Volvo tar verkligen täten när det gäller smart och snygg Co-Branding med platsvarumärken. Volvo är en förebild och fler bolag borde inspireras att använda platsvarumärket för att skapa positiva associationer till sitt eget varumärke – och sälja mer produkter.