Mattrender 2017 enligt Madeleine Landley
Madeleine Landley (@madlandley på Instagram) driver en av Sveriges största matbloggar. Under december 2016 hade hennes blogg fler än 2 miljoner sidvisningar. Vi på Placebrander är stolta över att ha ett samarbete med Madeleine – hon är en av de influencers som vi samarbetar med. Allt fler platsutvecklare inser vikten av att erbjuda bra mat på sin plats, och att mat blir en allt starkare reseanledning. Vi tog hjälp av Madeleine för att spana in trenderna bland matupplevelser.
Ännu grönare
Att äta grönt har börjar bli allmänt accepterat. Idag ses det inte längre som en sekt där man ska gnaga på rötter och äta konstiga kolbullar av torkade bönor. Grönt är inte bara skönt – det är gott och smart. Se bara på världens mest prestigefulla kocktävling, Bocuse d’Or, där årets ena tema är veganskt. Samt finalen av Årets Kock, där det ena tävlingsmomentet var att skapa fem vegetariska smårätter.
Hållbarhet i alla led
Att det slösas enormt med jordens resurser är ingen nyhet. 2017 kan vara året då man satsar ännu mer på kortare, och framför allt smartare transporter. Därtill på förpackningsfria butiker samt ett mer omfattande tänk där fullkomligt dugliga matvaror och den kompost som skapas tas tillvara.
Kunniga influencers
Det pratas mycket om vilken stor impact influencers har, men oftast i samband med kvantitet snarare än kvalitet och tekniskt kunnande. Matbloggarna har alltid legat steget efter lifestyle- och modebloggarna. Nu börjar det bli ändring på det eftersom dagens influencers börjat förstå hur viktigt det är med ett helhetstänk i form av bra SEO (sökoptimering), smart användning av rätt kanaler, att skapa ett trovärdigt innehåll samt att prata med sin målgrupp. Detta kommer att gynna de annonsörer som gör sin hemläxa inför valet av ambassadör. Håller man utkik kommer man garanterat att se fler kunniga matbloggare dyka upp på kartan under 2017.
Är du intresserad av att låta Madeleine Landley komma och gestalta matupplevelserna på din plats? Läs mer om våra Instagramresor här!