Närhetsliv ska attrahera fler invånare till Boden

Posted by on Nov 26, 2017 in Övrigt | No Comments

Närhetliv

Boden lanserar nu en kampanj som ska fungera som verktyg i arbetet med att attrahera fler invånare. Under begreppet närhetsliv låter de invånarna själva berätta om fördelarna med Boden. Bakom kampanjen står Bodens kommun.

De har skapat en ny grafisk profil, en sajt och ett antal filmer för platsen Boden. Några av de primära kanalerna är Facebook och Instagram, men den kanske främsta kanalen är invånarna själva då planen är att börja med att bygga stolthet inifrån. Nästa steg blir att nå potentiella inflyttare.

Kampanjen är skapad i samarbete med Yours kommunikationsbyrå, som under många år framgångsrikt arbetat med Luleås platsvarumärke, något de också prisats för. Bodens kampanj påminner lite om Luleås ”Original Luleå Story”, men här har man valt att inom ramen för hittepå-ordet närhetsliv berätta om livet i Boden.

Vi ser jobbet som ett maratonlopp. Vi har tålamod, uthållighet och ett tjockt pannben, säger Jens Andersson som är kommunikationschef på Bodens kommun.

Många mindre platser pratar om fördelen med att ha nära till allt. Det som gör att Boden sticker ut, är berättelserna om sådant som är unikt för just Boden. Exempelvis Bodens relation till film.

”Film är mer än bara fredagsmys och svenska folket ser mer film än någonsin. Att det regionala filmproduktionsbolaget Filmpool Nord väljer att packa väskan och flytta till lugnet i Boden är förstklassiga nyheter. Och det rimmar väl med kulturen i staden – vi låter den rätte komma in, vi är redo för jaktsäsongen, och hundtricket, det kan vi i sömnen. Att Norrbotten är intressant för filmindustrin är inget nytt. Att Boden är det, det är succé. Det är det vi kallar närhetsliv.”

På tal om film – som en del av kampanjen har en film skapats (se nedan). Den har klippts ihop i olika längdversioner för att vara användbar i många sammanhang. Filmen premiärvisades i samband med lanseringen för bodensarna. Kommunen uppmuntrar föreningar och invånare att använda sig av den nya profilen och att vara en del i platsmarknadsföringen. För närvarande jobbar kommunen om boden.se och när den lanseras i början av 2018 är tanken att narhetsliv.se ska vara en integrerad del.

Boden – en plats på jorden, 30 sek

Boden – en plats på jorden, 2 min

Leave a Reply