Nyköping vässar sina ambassadörer
Att arbeta med stolta och engagerade ambassadörer är viktigt när man vill utveckla och påverka bilden av en plats för att stärka platsvarumärket.
Nyköping har tagit fasta på just vikten av att använda sina invånare som ambassadörer och hjälper dessutom till på traven. I en ny kombo av kampanj och utbildning berättar man för invånarna att de är viktiga och ger dem tips, pepp och råd för att vara en god ambassadör.
Ett önskemål om en ambassadörsutbildning kom från Nyköpings besöksnäring i samband med att en ny besöksnäringsstrategi skrevs 2017. Utbildningen skulle gå våren 202o men alla vet ju vid det här laget hur det gick med det mesta förra året och Nyköping har nu ställt projektet och arbetar digitalt.
Satsningen på ambassadörskap är en del i Nyköpings kommuns arbete med att öka Nyköpings attraktionskraft. Vid sidan av stadsplanering och arbetet med att bevara och skapa en attraktiv stadskärna arbetar Nyköping Turism med de mjuka värdena såsom service och bemötande där ambassadörskapet ingår.
Sajten kombinerar rörligt material med tips, goda exempel, listor och möjlighet att vara med och påverka kommande material. Den som har ett företag bjuds in till föreläsningar med möjlighet att lära sig mer om hur man kan påverka bilden av sin plats.
Här kan du läsa mer:
Kampanjsidan ”Du gör Nyköping bäst i världen”
Bakgrunden till projeket hittar du här
Nyköpingsguiden på Instagram