Parking Douche
Parking Douche är en prisbelönt app från Ryssland med syfte att lösa irritation och problem som uppstår av felparkerade bilar. Genom en app fotograferar användaren den felparkerade bilen, anger färg och registreringsskylt. Därefter dyker en bild på den felparkerade bilen upp på den lokala nyhetssajten där det basuneras ut att ägaren till bilen precis gjort en felparkering. Ett mycket effektivt sätt att förändra beteenden.
Parking Douche är ett exempel på trenden ”Den interaktiva staden” hämtat från trendrapporten Placebrander Trend Report 2013.
Parking Douche exempel på den interaktiva staden
I den interaktiva staden erbjuder du besökare och invånare upplevelser i fler dimensioner. Du har stenkoll på begreppet Augumented Reality (AR), eller förstärkt verklighet på svenska, som innebär att besökaren med hjälp av realtidsapplikationer kan blanda den fysiska omgivningen med information från mjukvara. Den här tekniken har tidigare varit väldigt dyr men den senaste tidens utveckling inom mobiltelefoni har gett dig nya möjligheter som platsmarknadsförare. Plötsligt är du inte beroende av den lokala guideföreningen för att ge realtidsinformation eller av en anläggning som Cosmonova för att ge en science-fiction-inspirerad upplevelse.