Picard flirtar med Sverige
Livsmedelskedjan Picard flirtar med Sverige när de etablerar sig med butiker i Stockholm. Utanför den nyöppnade butiken på Karlavägen 50 har det under en tid stått en isskulptur föreställandes Eiffeltornet. Skulpturen heter ”Frozen from France” och är skapad av Mikael ”Nille” Nilsson som också arbetat som isdesigner vid Ishotellet i Jukkasjärvi.
Picard tror på den svenska marknaden
Picard säljer enbart frusen mat och har över 700 produkter i sitt sortiment. Företagets VD Pierre Pauze säger i en intervju i Sveriges radio att svenskar är de näst största konsumenterna i världen av djupfryst mat. Vi köper två och en halv gånger så mycket frysta matvaror per capita som fransmännen. Picard räknar med att försäljningen per butik blir högre och tror på en omsättning på två miljoner euro per butik.
Picards marknadsföring i samband med lanseringen är ett bra exempel på bolag som använder sig av platsers associationer och attraktionskraft. Eiffeltornet som ikon för Frankrike och ishotellet som är tätt kopplat såväl till Sverige som till företagets verksamhet.