Platsoboeroende upplagor av stora lopp kommer tillbaka
Under pandemin blev digitala lopp superpopulärt. Stora aktörer med fokus på träningsevent erbjöd möjligheten att köra en hemma-variant av lopp som blev inställda när restriktioner gjorde det omöjligt att genomföra enlig plan.
Uppläggen för de digitala loppen var enkla. Samma gren, samma sträcka men på den egna platsen istället för på loppets hemmaarena. Deltagarna uppskattade att trots rådande omständigheter ha kvar sitt stora träningsmål och att kunna genomföra utmaningen i sin egen takt på sin egen plats – själv eller tillsammans med de närmsta. Digitala och platsoberoende versioner av olika lopp mottogs som omtänksamma initiativ samtidigt som de vårdade varumärket bakom utmaningen.
Hemmaloppen minskade när restriktionerna släppte men nu svänger trenden och de kommer tillbaka. Stora aktörer lanserar åter möjlighet att genomföra en utmaning på den egna platsen. Syftet är förstås både omtänksamt (att främja folkhälsa på olika vis) och kommersiellt (att bygga varumärke och/eller tjäna pengar på anmälningsavgifter).
I samband med Vasaloppets vintervecka tidigare i år återlanserades Hemmavasan. Även till sommaren erbjuder Vasaloppet möjlighet att delta i cykellopp, ultralopp eller traillopp i olika distans på valfri plats under sommarveckan. Med hjälp av Vasaloppsappen tar sig deltagarna igenom sträckan och de klassiska kontrollerna oavsett var i världen de befinner sig.
Ett annat exempel är Rebound, ett lopp inom den superheta cykelgrenen gravel, grusvägscykling. Rebound skapades som ett alternativ till gravel-loppet Unbound under pandemin och nu – ett par år senare, går stora träningsaktörer som Strava och Shimano in som partners för att gravel-cyklister över hela världen ska kunna köra ett lopp ihop. Samma dag, samma tid, på en plats åkaren själv valt. Rutten får cyklisten själv bestämma men den ska ha en viss längd för att kvalificera.
Motionslopp, tävlingar och arrangemang används ofta för att etablera och stärka destinationer och platsvarumärken. Det vi ser nu är hur det blir viktigt för arrangemangen att arbeta på fler sätt för att skapa och bibehålla starka varumärken även när deltagare inte har tid eller möjlighet att komma till den fysiska arenan.