Destinationens attraktionskraft viktig för Elmia

Robert Sumberesi

Robert Sumberesi är sedan maj 2014 VD för Elmia AB som omsätter 275 miljoner kronor årligen och har 70 anställda. Elmia som grundades under 60-talet är en internationell mäss- och mötesanläggning i Jönköping. För Placebrander berättar Robert om sina tankar kring mötesindustrin, Elmia och destinationsutveckling.

Mötesbranschen är i förvandling och Roberts uppdrag är att se till att Elmia hänger med i utvecklingen och stärker sin konkurrenskraft. Han vill göra det genom att skapa en värderingsstyrd, entreprenöriell och snabbrörlig organisation som vågar tänka nytt. Robert och hans personal, som han beskriver som oerhört kompetent och engagerad, håller koll på trenderna i branschen.

– Vi ser tydligt att det blir allt fler nischade arrangemang som kräver spetskompetens från vår sida. Bildandet av starka communities är också en tydlig trend, säger Robert och exemplifierar med Dreamhack och Elmia Husvagn som lyckats bygga en stark tillhörighet bland sina besökare.

Efterfrågar fler lokomotiv

Att Jönköping som destination är attraktivt, enkelt att ta sig till och har ett bra utbud av hotell, restauranger och aktiviteter är oerhört viktigt för Elmia. Vid flera av Elmias mässor är hotellutbudet för litet i Jönköping.

– Jag har dock full förståelse att stadens hotellutbud inte kan vara dimensionerat för några toppar under året, så vad vi önskar är att fler aktörer tillsammans med Elmia kan vara lokomotiv i att dra folk till Jönköping.

Elmia har ett tätt samarbete med sin majoritetsägare Jönköpings kommun, Destination Jönköping AB, HV71 och andra nyckelaktörer inom destinationsutveckling och destinationsmarknadsföring.

Läget och entreprenörskapet

– Vi har ett fantastiskt läge och enorma möjligheter i Jönköping. På 4 timmar når vi 7 miljoner människor. Inom 70-80 minuters resväg från Jönköping finns cirka 1 miljon människor. 85% av Sveriges befolkning finns inom 35 mil från Jönköping. Dessutom är Jönköping en internationell och entreprenöriell plats.

Just entreprenörskapet är något som Robert gärna skulle vilja dra nytta av mer i utvecklingen av Elmia som mötesplats.

– Med Husqvarna, tändstickan och en mängd andra innovationer och företag som har sina rötter i Jönköping och Huskvarna skulle Elmia kunna bli ett internationellt innovationscentrum. Här skulle såklart även Högskolan i Jönköping kunna spela en nyckelroll.

Kraftsamling och samarbete nödvändigt

Jönköping som destination behöver dock hänga med i utvecklingen för att Jönköping och Elmia i framtiden ska fortsätta attrahera spännande möten.

– En Dreamhackbesökare förstår ju inte varför Rosenlundsbadet inte är öppet på natten, varför restaurangernas kök är stängt när de kommer ner på stan och varför bussarna har slutat gå. Det här är något som kräver kraftsamling och samarbete.

Robert avslutar samtalet med att drömma om ett framtidens Elmia som även nyttjar Elmiafälten med milsvid utsikt över Vättern för festivaler och världsartister.

– Jönköping är fantastiskt. Trots att jag inte kommer härifrån och har haft jobb på andra platser så har jag valt att bo kvar här. Vi har oändliga möjligheter i den här stan och dem ska vi ta vara på.

Skicka en kommentar

Tips: Du kan använda dessa html-taggar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

comment-discussion home camera files-empty envelop compass map bubbles4 stats-dots trophy cool Placebrander på facebook Placebrander på Instagram Placebrander på Twitter Placebrander på Linkedin dots-three-vertical snapchat-ghost chevron-right chevron-left
Logga in