Sätta Eskilstuna på kartan?
Gästskribent: Martin Roos, VD Eskilstuna Marknadsföring AB
Det är många som vill sätta Eskilstuna på kartan. Vid en snabb sökning via Google får jag fram följande resultat. ”Vi vill sätta Eskilstuna på kartan som en barnvänlig stad!”, ”De ska sätta Eskilstuna på kulinariska kartan.” ”Syftet är att sätta Eskilstuna på kartan – staden jag älskar :-)” och senast häromdagen ”Vi vill sätta Eskilstuna kommun på kartan för den här typen av arrangemang”.
Vad menar man egentligen när man vill sätta Eskilstuna på kartan?
Jag personligen har svårt för uttrycket då jag anser att den frågan redan är överspelad sedan länge. Staden omnämns redan i Florensdokumentet från 1120 som Tuna biskopssäte och efter att Johanniterklostret anlades någon gång mellan 1180-1266 så ändrade man namnet från Tuna till Eskilstuna. 1659 fick Eskilstuna stadsprivilegier av Kung Karl X Gustav och har således officiellt funnits på ”kartan” sedan dess. Med andra ord klarades uppdraget att sätta Eskilstuna på kartan av för över 350 år sedan.
Låt oss förflyttas till nutid och försöka förstå vad man egentligen menar med uttrycket ”sätta Eskilstuna på kartan”.
Top of Mind
I marknadsföringstermer brukar man tala om ”Top of mind” – det vill säga det första varumärke man associerar till en specifik bransch. Om jag till exempel säger – läsk! Vad tänker du instinktivt på då? Antagligen Coca Cola och inte första hand Trocadero. Det handlar således om varumärkeskännedom. Man vill skapa en eller flera tydliga associationer eller bilder av sitt varumärke. När det gäller platsvarumärken som städer är det mer komplext än när det handlar om produkter eller tjänster då det är fler intressenter som ”äger” platsen och således fler som skapar bilden tillsammans.
Vad associerar du till när någon säger Jönköping? Kyrkor? Vättern? Elmia? HV71? The Cardigans? Dag Hammarskjöld? Eller är det en mer nutida bild med Kulturhuset Spira, Jönköping Qom ut och indiepopbandet I’m from Barcelona?
Den sanna bilden av Eskilstuna
Ett gediget arbete med att ta fram en varumärkesplattform har gjorts i Eskilstuna och under hösten kommer plattformen att omsättas i aktiviteter och handling. Både plattformen och den verktygslåda som nu tas fram ska fungera som stöd för oss alla som bor och verkar i Eskilstuna så att vi gemensamt kan kommunicera och dela samma bild.
Viktigt är dock att bilden är sann och att man gräver där man står. Vi ska inte måla upp ett önskeläge utan ta tillvara våra styrkor som stad och förstärka dem.
Platsutveckling
Men man kan inte bara enbart kommunicera styrkorna utan det handlar minst lika mycket eller mer om att platsutveckla. Ett exempel – Eskilstuna utnämndes till Miljöbästa kommun 2013. Här har vi något att bygga på då vi bevisligen har fått utmärkelsen, men om vi nu fokuserar på att förstärka Eskilstunas miljöprofil måste platsen Eskilstuna utvecklas i samma takt. Är det lätt att sopsortera i det offentliga rummet? Bygger vi staden för kollektivtrafik? Det räcker inte med bara att kommunicera utan det kräver också handling.
Summa summarum – Ingen enskild aktör eller händelse kan sätta en kommun på kartan eller skapa bilden av staden. Det sker gemensamt av alla som bor och verkar i staden. Ensam är inte stark. Det är Vi – tillsammans som skapar staden och dess identitet.
Martin Roos
VD, Eskilstuna Marknadsföring
Läs mer om varumärkesarbetet på varumarketeskilstuna.se