Sexig reklamkampanj ger gratis platsmarknadsföring för Danmark?
Danska resebyrån Spies har skapat årets sexigaste marknadsföringskampanj!
Det kreativa teamet tar fasta på det växande problemet att allt färre barn föds i Danmark på senare tid. Enligt statistik har danskar dock 46 % mer sex då de är på storstadssemester, vilket givetvis ökar chansen för tillökning avsevärt. Reseföretaget har utifrån denna information skapat kampanjen ”Do it for Denmark!”, där de inte bara erbjuder ägglossningsrabatt på storstadsresor, men även lottar ut barnfamiljsprodukter till de par som kan bevisa att ett barn blivit till under resans gång.
Kommunikationen bakom reklamen är väl genomtänkt med tydlig och snygg grafik, samtidigt som de varit noga med att ej diskriminera de som av olika anledningar inte kan eller vill ha barn. På bara ett dygn har videon visats 500 000 gånger på youtube och delats flitigt på sociala medier.
Det är intressant att se hur trenden att kombinera företagsreklam med platsmarknadsföring fortsätter att växa. För trots att detta är en otroligt originell och innovativ (om än kontroversiell) reklamkampanj som säkerligen kommer ge avkastning hos Spies, tippar jag att ändå att Danmark som varumärke och turistdestination kommer ta hem den största vinsten. Bilden av Danmark som ett land med sexuellt frisläppta invånare med en härligt avslappnad och humoristisk inställning till livet stärks ytterliggare, vilket troligtvis kommer få utländska turister att vilja prova lyckan i dansk storstadsmiljö.
Kika på hela kampanjen här!