Sheep View vann Golden Lion i Cannes
Färöarna hade ingen Google Street View. Det tog färöingen Durita Dahl Andreassen tag i tillsammans med Visit Faroe Islands och skapade Sheep View. Nu har Sheep View vunnit 3 priser i the Cannes Festival of Creativity – en av de mest respekterade internationella utmärkelserna inom kommunikation.
Färöarna har totalt 80,000 får, vilket är fler än människor. Så att fästa 360-kameror på fåren är helt klart det bästa sättet att kartlägga Färöarna, något som färöingen Durita Dahl Andreassen hade insett. När Google fick höra talas om Duritas initiativ, bestämde de sig för att hjälpa färöingarna genom att förse dem med kameror. Kamerorna har därefter funnits för utlåning hos Visit Faroe Islands och på flygplatsen.
Kampanjen har sedan den lanserades under 2016 fått massiv uppmärksamhet internationellt och den belönas nu alltså med inte mindre än 3 gyllene lejon. Fler än 41,000 tävlingsbidrag har skickats in, så konkurrensen har varit benhård. Utmärkelserna i Cannes är kronan på verket i en lång rad av priser för Sheep View. I prisskåpet finns sedan tidigare bland annat guld i World Media Awards som världens bästa turismkampanj 2017 samt priser i Epica Awards, Vega Awards, Creative Circle Awards, Stora PR-priset i Sverige samt PR-tigeren i Danmark.
PR-värde på 40 miljoner Euro och ökad turism
Den totala budgeten för Sheep View har varit 250,000 Euro. Kampanjen har genererat ett PR-värde på omkring 40 miljoner Euro, uppmärksamhet som skapar ett ökat intresse för Färöarna som besöksmål.
– Det är en fantastisk känsla att konstatera att kampanjen nådde målen, vilket främst var att skapa en kännedom internationellt kring Färöarna. Kampanjen har satt ljuset på Färöarna som besöksmål, och vi är oerhört glada över att se att det har genererat ökad turism, säger Guðrið Højgaard som är VD på Visit Faroe Islands.
Kampanjen har skapats av Visit Faroe Islands i samarbete med kreativa byråerna Sansir och Liquidminds, Atlantic Airways, Kovboyfilm, Londonbaserade PR-byrån Travel PR och Hamburgbaserade PR-byrån Ehrenberg.