Star Wars ska locka turister i ny platsmarknadsföringskampanj
I Sverige är vi bortskämda med ett stort utbud av internationella profiler som tacksamt kan användas för att marknadsföra vårt lands varumärke. Se bara hur långt ut i världen Volvos senaste kampanj har spridits tack vare Zlatans medverkan. Men hur gör man för att få global genomslagskraft om man inte har tillgång till internationella celebriteter? Tunisiens turismminister vet svaret.
Med hjälp av årets starkaste slagdänga i kombination med karaktärer ifrån en kultförklarad filmtriologi och vyer av Tunisiens lanskap, har de skapat en Youtube-hit. Inom loppet av några veckor har klippet setts over 1,5 miljoner gånger!
Idén kommer ifrån det faktum att Tunisiska ökenstaden Tataouine var inspirationskälla till namnet på planeten Tatooine, där Star Wars utspelar sig. Tunisiens turismminister förklarar att de ville göra en enkel film där de anspelade på humor och igenkänningsfaktorer, eftersom de helt enkelt inte hade tillräcklig budget för att skapa en proffsig (och därmed dyr) videoproduktion. Landet står inför en tuff ekonomisk period och sätter hoppet till turismen för att kunna komma på fötter. Hurvida fler turister bestämmer sig för att besöka Tunisien som ett resultat av filmen återsta att se, men vi kan konstatera att det humoristiska klippet satt Tunisien på kartan inom turistnäringen.